tisdag 13 maj 2014

Föreläsning om att må bra

Förra veckan var jag på en föreläsning med kirurgen Nisse Simonsson anordnat av ViS (Västra Mälardalen i Samverkan). Han pratade om hur hjärnan funkar och hur vi kan göra för att bli mer lyckliga. När jag hör sådant brukar jag mest tänka flum, speciellt när det handlar om livscoachning. Nu var detta en hjärnkirurg så det kändes som att det skulle finnas lite mer substans bakom vad han snackade om. Jag kommer inte återge allt han sa, utan detta är mest för minnet så jag kan gå tillbaka och ta till mig vad han sa gällande vissa saker som var rätt tänkvärda. 

Du har ett livskonto. På det sitter det 30.000 dagar, 700.000 timmar och 3,5 miljarder hjärtslag. Se till att pudra varje dag som en semla, med härligt socker. Avsluta varje dag med att skriva dagbok där du skriver i tre roliga saker. Se tillbaka en vecka i taget och se att du har ett bra liv. 

Både optimisterna och pessimisterna får rätt. Optimisterna lever längre och pessimisterna lever kortare. Hjärnan formas fysiskt av våra tankar! När du mår dåligt psykiskt och ältar kommer hjärnan att anpassa sig fysiskt. Älta inte sådant du inte kan påverka. Ändra det du kan påverka. 

Hjärnan har inte utvecklats på 50.000 år. Idag försöker vi finna lycka i saker som inte är viktigt för våra kroppar vilket gör att vi ändå inte känner oss tillfreds. Trots att vi i Sverige ligger bland de högsta i sjukvård, minskad dödlighet etc. är vi ett av de länder som mår sämst. Vi mår väldigt dåligt över små saker. 

Det finns inga fysiska begränsningar på hur mycket du kan ta in i din hjärna och lära dig. Det tar 10.000 timmar att bli riktigt bra på något. PUNKT. Man har inte en talang för att man är bra på något, talangen är att aldrig ge upp!

Givetvis sades det mycket annat också under de två timmar jag lyssnade på honom men jag kunde inte skriva allt för jag skrattade mest så jag grät hela tiden. Får ni chansen att lyssna på honom - gör det!

Inga kommentarer: