fredag 29 mars 2013

Sökträning

Började morgonen med att åka till skogen och köra ett sökpass med Nässla. 16 vilt lades ut i ett stort sök medan hon satt i bilen och hetsade upp sig. Tog ut henne, sköt ett skott och gick fot en bra bit till platsen. Tappade henne någon gång men hon var snabbt tillbaka. Precis innan jag var framme blev det lite rallymoment för att få ihop oss mer och sen skickade jag henne.

9 vilt tog hon in i rasande tempo. För att behålla motivationen innan den försvann drog jag av ett skott där innan jag skickade igen. Vid 12-13 vilt inne började hon bli lite trött och ville gärna lägga sig och äta snö (jag tog inte med något vatten) men jag skickade henne igen och hon jobbade på riktigt riktigt bra! Trots att hon inte hittade och var riktigt trött litade hon på mig och letade vidare. Tror att det har med att jag var lugn och inte blev irriterad när hon inte ville ut egentligen, för många gånger har hon verkligen varit omöjlig att få ut, men då har jag stressar upp mig. Sista hittade hon inte och då jag var rätt säker på att det var en kanin gick jag ut och letade med henne (hade det vart en kaja hade jag offrat den och åkt hem). Då hittade hon den, jag sa åt henne att lämna och vi gick tillbaka. Sköt ett skott och skickade henne att hämta den och sen åkte vi hem.

Finns många guldkorn från det här passet: uthålligheten främst, att hon inte brydde sig om skotten (Zandra och Jens vet ju hur hon var första gången..) och farten hon har in när hon hittat något! Tyvärr tog jag inte med kameran då jag väntade mig en mörk skog men det hade blivit kalhygge sen jag var där sist och i det vackra solskenet hade det blivit fina bilder. Ni får hålla tillgodo med mobilbilderna istället. Svårt att fota en blixtsnabb svarting dock ;)









1 kommentar:

Jens sa...

Imponerande!!!Kort och gott:)