måndag 13 februari 2012

Insikter, insikter och insikter

Varje gång jag tränar känns det som att jag får nya insikter på vad som är fel, vad som måste förbättras och annat att tänka på. När sjutton ska jag hinna göra allt då? Vi verkligen tragglar med dirigeringarna nu, vi är på typ steg två: droppa längs en stig vi går på och sätt henne och skicka i sidled längs med stigen (så de flesta gör med linjetag). Trots typ 10 rep så förstår hon ändå inte gång 11. Nässla, Nässla, Nässla, vad hände? Du kunde ju det här så klockrent i somras? Eller är det så att hon lär sig bäst på vattnet?

Jag grubblar vidare och försöker göra en träningsplan för saken men nu kommer störst fokus ligga på fredagens tenta i kognition.

3 kommentarer:

KerstinBrunoNIlaq sa...

Samtidigt vill man (jag) inte ändra för mycket på en gång, då vet jag ju inte vad som fick polletten att trilla.... Om hon gjorde allt rätt i somras och inte nu, var det bara slumpen i somras eller förstod hon vad hon gjorde?
Egon dalmatiner (brandvarnarhunden) var ruskigt snabbt mellan varven men jag lärde mig att han ändå inte alltid fattade att det var just DEN VARIANTEN som var rätt. Ja jag spånar ju bara.

Anonym sa...

kan inte låta bli att kommentera eftersom jag kämpar med precis samma sak vad gäller att minnas markeringar!
Jag inbillar mig att det är så med våra signalkänsliga hundar; i viss miljö och/eller sinnesstämning eller omedvetna signaler från mig - så gäller inte samma sak som föreföll helt självklart tidigare.
Jag tror jättemycket på det jag läste nånstans om betydelsen av "träningsläge" eller on/off som en del säger. Jag försöker förvissa mig om fokus på mig först, i dom här lägena.... vet inte om det hjälper för dig, men ibland verkar det vara rätt medicin för min lilla råtta./Elisabet i Vadstena

Linn sa...

Tack för era tankar, jag tar gärna emot dem!

I somras VISSTE hon vad hon gjorde, det rör sig nog om minst 50 dirigeringar som alla satt klockrent. Jag tror att jag blev så bombsäker på att det här kan vi att jag höjde kraven för mycket och med min irritation på att hon inte kan blir hon osäker - och med det kan inte längre.

Elisabet - jag tror du har en poäng med ON/OFF. När vi tränar själva är inte alls det lika tydligt som när vi tränar med andra. Då tränar vi och är passiva när de andra jobbar, när vi är själva är det lite hopp och lek sen jobb, hopp och lek osv. Har börjat jobba hårt på på och av, men ska tänka på det mer, speciellt när vi är ensamma.