tisdag 7 februari 2012

Dirigeringsövning

Idag åkte jag ut till skogs och provade en övning jag fått av uppfödaren som jag tycker är jättebra vad gäller dirigering. Man jobbar med minnesbilder och får in flera stopp, dirigering åt ena riktningen (jag gjorde den åt båda hållen i två övningar) och ut. Jag har försökt göra en liten ritning på hur övningen går till, ska förklara den i steg för steg, om någon vill göra den.
Hunden går med ut och då går man i de blåa pilarnas riktning och lägger i den ordning siffrorna visar på bilden. En viktig detalj i övningen är att hunden ska sitta i den riktning mot dummyn som läggs som den kommer att komma när den gör dirigeringen. De röda pilarna visar på detta. Exempelvis, vid dummy nr 3 lägger man inte bara ner den som man kommer ("uppifrån") utan då vinklar man om hunden så den ser nedläggningen från sidan.
Sedan skickar man hundarna i motsatt följ, dvs börja skicka på dummy nr 4.
Skicka mot platsen där nr 4 låg, vissla, dirigera till höger (eller vänster om du gör den spegelvänd) och låt hunden ta nr 3.
Gör likadant men när hunden är "mitt framför" nr 2 blåser du stopp och skickar hunden på en "ut" dirigering. Ja, ni ser kanske på bilden var jag menar.
Skicka hunden rakt fram på den sista, nr 1. Att avsluta utan att vissla mitt i tycker jag är jättebra på min hund, då hon gärna "lär sig" att i den här leken springer jag hit, sen stannar du mig. En annan fördel med att ha dummy nr 1 ligga är att det också blir en dragning rakt fram vilket gör det svårare för hunden att stanna på plats 4. Hoppas ni förstår, ut och prova, övningen är verkligen kanon. Kan så klart anpassas till olika längd beroende på plats, jag gjorde den i skogen och hade relativt korta avstånd då jag tyckte det var viktigare att hon tog sig genom snår rakt fram än att springa långt.

Inga kommentarer: