måndag 27 juni 2011

Tävlingsträning

Igår kom Zandra över för lite tävlingsträning, i helgen slamrar det ju till med premiärer för oss! Zandra var en riktig virrpanna dagen till ära och hade glömt skyltar, koner och sin hunds koppel :D Jag skrev ut skyltar men har ju inga bra hållare så det var bara att improvisera med tältpinnar.

Sen sist så har jag insett att något måste göras med fotgåendet. När vi kommer till gräsmattor luktar hon gärna och jag har kommit in i någon cirkel där jag sagt nej istället för att tänka till och sista passet var ju katastrofalt, både i hur det gick och hur kul jag kände mig som tränare. Så i några dagar nu har jag tränat fullt ös på att ta in henne i position och sen superbelönat (på gräsmatta) för att hon behåller kontakten vid det första steget. (Det är där hon börjat nosa). Vips, så fungerar det mycket bättre! Gårdagens pass gick jättebra (jämfört med sista passet), första gången belönade jag två gånger, sen gick jag banan utan att belöna under tiden. Dock blev hon för het och började sätta tänderna på min jacka när hon inte fick sin belöning efter drygt halva banan, men då fortsatte jag till hon skötte sig fint och sen fick hon belöningen. När jag kom hem såg jag att hon var vrålhungrig, det kan ju ha hjälpt/skälpt.

Hon är duktig (just nu) på momenten som ingår, jag måste lära mig komma ihåg tempoförändringar som fortsätter genom flera skyltar - svårt! Jag får helt enkelt gå ut och torrträna utan hund, nu har jag ju skyltar :)

Snart blir det jaktträning med Jens och vi ska visa Susann hur KUL det är med flatt ;)

Inga kommentarer: