måndag 27 juni 2011

Långkörare

Idag har vi hållt igång! Kl 10 mötte vi upp Susann och Jens för dagens träningspass. Började med en övning i skogen där man skulle träna dirigering och stoppsignal. Jag kände att jag inte riktigt fick till det då dummysarna var synliga (vilket för Nässla betyder att hon kan själv *mutter*). Men okej, hon gjorde som jag skulle mestadels, men ändå. Sen skulle vi visa Susann vad närsök var och för att markera vart det var någonstans fifflade jag med en gren. När jag skickade Nässla kunde hon inte stoppa ner nosen i backen först, hon skulle kolla in vad det var med grenen som jag tog på.. Så typiskt Nässla alltså..

Sen knallade vi till vattnet och började med ett sök där vi skickade hundarna när sökande hund var på väg in. Första gångerna blev de aningen förvirrade (och man kanske inte ska skicka dem så de korsar varandras väg heller om man tänker till lite) men det gick bra ändå. Ett moment jag tror jag kan slippa oroa mig för.

Sen blev det dolt linjetag på stig men med störningsmarkering som kastades. Den första för oss blev lite väääl svår och hon tog den istället. När vi gjorde om det gick det bra. Sen kastade jag i lite tennisbollar ut i vattnet (öar, näckrosor, slämhögar). Thisbe hade jätteproblem med att hitta tennisbollarna. Jag tror inte det är att hon inte känner doften eller inte förstår, hon är inte van att jobba med bollar. På tre ställen letade hon men fick tyvärr inte till det :( Det innebär ju också att det blir en hel del kommandon som nöts utan att hon har något för det. Nässla däremot är van att leta bollar så för henne gick det bättre. Filmade det första "linjetaget" men det tänker jag inte ens titta på den närmaste veckan.. Jösses vad det gick illa (även om hon tillslut hittade rätt). När jag sket i att låta kameran vara framme gick det givetvis strålande och hon lyssnade fint och tog sig igenom terräng som var riktigt, riktigt tuff. Den sista bollen fick vi offra, den hittade varken hundar eller vi från land..

Avslutade med en dubbelmarkering (på land) som gick jättefint för båda töserna. Då vände vi hem för en fika hos Jens som berättade ett och annat om en och annan flat här i världen (själv är jag glad att jag kan Nässlas mammas och pappas namn..).

När vi kom hem åkte vi direkt till träningsstället för ett litet pass med Cissi och Java. Det blev ett ganska stillsamt pass för det kan de behöva. Lite dirigering i skogen med skålar (vi kör ju så mycket på vatten och det kan vara bra att gå tillbaka och repetera emellanåt med lite lättare förutsättningar). Skickade även ut henne i vattnet på ett tomt linjetag och tränade stoppsignal (duktig hund!). Sen kom det några som ville fika där vi satt så då blev det ett naturligt avbrott för oss där vi satte oss och slappnade av innan vi åkte hem. Sånt där man säger att man ska göra men som aldrig blir av :) Nu blev det av! I morgon blir det vila för Nässla, jag måste städa ur bilen innan helgen, hoppas jag inte hittar några kryp..

Inga kommentarer: