söndag 24 april 2011

20 kommandon

På en kurs jag gick hade jag en instruktör som sa att hunden bara kan lära sig 20 kommandon plus/minus 5 stycken. Visst fanns det vissa hundar som kunde lära sig fler men det var väldigt unika hundar. Där ser man, jag känner mig sugen på att räkna hur många kommandon vi kan:

  1. Sitt
  2. Ligg/Lägg
  3. Stå
  4. Fot
  5. Slalom
  6. Lur (rulla fast åt andra hållet)
  7. Runt (gå runt mig)
  8. Hopp (över)
  9. Hopp upp (på något)
  10. Bakåtslalom
  11. Vågen
  12. Goddag goddag
  13. Danstass (lyfter på ena tassen samtidigt som jag lyfter på ena benet, båda tassarna)
  14. Snurr
  15. Spinn (snurr åt andra hållet)
  16. Mellan (som fotposition fast mellan benen)
  17. Backa
  18. Ut (vänd om och spring rakt bort från mig)
  19. "Ja!" (spring i den riktning nosen pekar)
  20. Apport (hämta dummyn du såg)
  21. Leta (leta stort)
  22. Söksök/visselsignal (sök i närområdet)
  23. Visselsignal för stanna
  24. Visselsignal för inkallning
  25. Får jag den (plocka upp föremål och ge till mig)
  26. Gå till husse/matte
  27. Puss
  28. High ten
  29. Spott ut (rakt på backen)
  30. Tack (lägg det i min hand och släpp)
  31. Spåra blod
  32. Här (kom in i fotposition)
  33. Dirigering med handsignal (spring dit jag pekar)
Jag tror det är alla vi kan, vissa är ju mer befästa än andra så klart men jag skulle ändå säga att detta är de kommandon hon kan. Visst att min hund är speciell (i mina ögon) men jag tror inte att hon är mer unik än någon annan på att lära sig kommandon. Jag tror helt enkelt bara att den instruktören inte hade uppdaterat sig på den fronten de senaste 20 åren. Hur många och vilka kommandon kan ni?

2 kommentarer:

JOhanna sa...

Men om du ställer dig i en tom gymnastiksal mittemot Nässla och säger "Slalom", förstår hon verkligen det ordet då? Eller spåra?
Min hund kan kanske 10-15 kommandon, men med situationen som hjälp! Står vi nedanför en stor sten och jag säger "Hopp upp" så hoppar hon upp, om du förstår vad jag menar.

Linn sa...

Nej givetvis spelar situationen in så full signalkontroll har vi inte. Men det var inte heller vad instruktören menade, jag tror inte den instruktören ens hört vad signalkontroll i sig är.