torsdag 8 oktober 2015

Nu kickar vi igång lydnaden!

Vi skulle egentligen startat FS på lördag, men känner inte att vi har alla nycklar för vårt program och samarbete på plan i den grenen just nu, Går en onlinekurs i programutveckling och hoppas kunna få lite nya uppslag till förbättring både för publik och oss som ekipage, så då får tävlingarna vänta så länge. Så då hoppar vi helt över till lydnaden en stund, vi har ju några tävlingar hemma i vår arena under vintern och då är det bara dumt att låta bli att starta - tävla är ju så kul! 

Så, med nästan två månader till start ska vi väl ändå få till saker och till hyfsat tycker jag och har påbörjat lite träning tillsammans med Zandra nu i veckan. Första passet var väldigt oplanerat så då testade jag bara lite men igår körde vi ett lite längre pass. Förvisso lika oplanerat, men ändå bra. Eftersom jag inte hade någon plan valde jag att köra igenom programmet för att helt enkelt hitta bristerna och sedan tränade jag på några av grejerna efteråt. Här är status: 

Sitt i grupp - helt okej, ska komma ihåg att göra typ varannan repetition med belöning framför henne så hon befäster att inte röra en fena då hon ofta provar att vara på väg att lägga sig ner. Sen blir nästa steg att göra det med andra hundar och folk. 

Ligg i grupp - Igår gjorde vi full tid och det gick bra, men detta ska få ta sin tid eftersom det mer handlar om känsla än kunskap. Ska träna det mer i hundarenan, först utan andra hundar

Fritt följ - Förutom att hon stördes lite av grejer på plan i början så hade hon fint engagemang. Jag kommer inte bry mig så mycket om hur hon går, jag vill ha engagemang just nu. Ska prova hur jag tar in henne i hallen och vilken taktik som funkar bäst och försöka ha en plan för vad som händer om hon tappar fokus. Förflyttningar etc kan jag givetvis nöta hemma och vid tillfällen. 

Sättande under gång - Sitter jättefint. Bara fortsätta som vi gjort. 

Inkallande - Bra fart men jag måste bli bättre på att hitta rätt punkt att ställa henne. Jag tror jag ska stanna henne många gånger nu i början så hon får en förväntan att stanna men sedan börja göra några raka inkallningar. Jag tror att jag i slutändan vinner på att hon har mer förväntan på att stanna än att inte göra det. 

Sändande - Här har hon vilat sig i form, vad snyggt hon springer in i rutan! (när hon inte hoppar över hindret *host host*). Hennes problem ligger i det som kommer efter sändandet så det måste jag träna på, men i hela kedjan, alltså att skicka henne och inte berömma att hon gjorde en jättesnygg placering i rutan (fast jag bara vill ropa ut hur grymt det såg ut) utan att belöna att hon ligger kvar hur jag än går. Jag ska dessutom inte göra allt för många inkallningar, utan kommenderas och sedan när jag är vid start gå tillbaka igen, ställa mig i position hos henne och då först belöna och lösa upp henne. Jag måste också träna på att hon väljer rätt sida när hon väl kommer in, men det får jag göra utanför momentet typ hemma och på promenader, då hon gärna kommer in på både höger och vänster sida. 

Hopp apport - Provade bara igår, då gick det jättebra. Jag måste träna på högre höjd och utmana med att kasta snett när jag väl tränar det. 

Metallapportering - Momentmässigt så är det inga problem, hon kan få för sig att greppa lite varstans på apporten, men det är ju så hon är och det tänker jag inte träna på. Vet inte om ni minns eller läst så länge, men jag gjorde ju en kampanj där jag ansträngde mig ganska mycket för att hon skulle ta den rätt (träapporten) men på tävling gjorde hon alltid tvärtemot hur jag tränat så det blir nog mest bara godis i magen utan effekt ;-). Så träningen är mest stadga som behövs. 

Vittringsapportering - Den här får jag inte glömma bort att träna i lite jobbigare situationer. Hon hittar min lukt men jag tror att saker som utebliven belöning i momentet innan, att jag inte varit superglad innan etc kan göra att hon tappar fokus på denna, så sånt måste jag verkligen träna på, alltså att kedja det momentet utan belöning. Igår tuggade hon dessutom en del, men det tror jag hänger ihop, men jag tränar lite bära pinne hemma med omvänt lockande. Dock fick hon total härdsmälta igår när jag skulle prova omvänt lockande med bästa belöningen men trots det blev jag så himla nöjd med att hon ändå valde rätt!

Fjärrdirigering - Hon flyttar framåt när hon är för taggad, men kan inte utföra skiften om jag har för bra belöning bakom henne. För bra beror helt på hur hungrig hon är. Nöta nöta nöta helt enkelt. 

Helhet - Hon är ju inte speciellt fokuserad och kontrollerad mellan momenten.. Hon behöver nog få släppa det för att orka, men jag måste jobba på en bra signal för att tala om att det är jobb igen så jag inte behöver tjata in henne för ny uppgift. Det verkar som att min tanke på hur jag tittar i de olika momenten har haft effekt, för förut  när vi blev kommenderade så riktade hon alltid fokus framåt, men nu har jag valt att jag ska titta i backen när hon ska göra något hos mig, och framåt när hon ska springa ut, och det verkar funka på den lilla kommenderingen vi gjort hittills. Hon är inte dum den där lilla vesslan!

Nu är vi peppade på ett förstapris i November!

Inga kommentarer: