måndag 19 oktober 2015

Banskisser från helgens tävling

I går var jag på Tyresö BK för att döma både NKL och FKL, en trevlig klubb med bra funktionärer gjorde dagen väldigt bra! Först dömde jag 30 nybörjare på banan nedan. 66% fick kvalificerande resultat och vinnaren blev en dvärgschnauzer på 99 poäng. Jag trodde att svårigheten skulle vara spring efter sitt framför, men det var ingen som glömde det, imponerande nog. 1-2-3 steg bakåt och ligg gå runt skulle jag tro var där det kostade mest i snitt, men annars är det ju att hundarna tycker miljön är något svår för dagen. Småhundarna regerade verkligen och ibland får man nästan en liten tår i ögonvrån över vilket härligt samarbete vissa har och tanken på att de här hundarna får komma ut och tävla, vilket jag inte trott många skulle göra om det inte vore för rallyn. 


Efter en längre lunch var det dags för ca 20 hundar i fortsättningsklass som dömdes på den här banan. Här var givetvis frestelsen en sak jag trott skulle vara en störning, då den även skulle kunna störa lite i spiralen då den var relativt nära. Tänkte generellt sen att det skulle vara en bra blandning på momenten. I den här klassen fick 72% kvalificerande resultat och vinnarna hade 93 poäng. Det var en flat, en boxer och en lagotto som delade på förstaplatsen. 


Jag har redan fått frågan om jag vill komma dit igen vilket jag gärna gör, måste bara kolla datumen så jag får tillräcklig vila. Det är lätt att överila sig så här 7 månader bort, men sen vet man när det väl är dags att det blir lite värre.. I övrigt blir det vila på domarfronten i 1,5 månad nu då, då vi har vår egen tävling här hemma. 



1 kommentar:

Susann sa...

Wohoo, heja skäggen!!!