söndag 30 november 2014

Spårdag är en bra belöning!

Hade en helt oplanerad dag denna söndag och som vanligt kryper det då i mig innan lunch! Solen sken, husse var i stan, vad passade då bättre än att packa linan och åka till spårskogen? Det blev fokus på långt spår och det blev 1,1 km. Vill helst få ihop 1,5 men då Nässla inte spårat på väldigt länge tog jag det lite lugnt idag. 

Spåret var personspår med en klöv dragen hela vägen och jag hade några svårigheter: Gick runt en sten för att sedan korsa mitt eget spår (se bild) och sedan korsade jag stora vägen 2 gånger. Korsade en mindre grusväg en gång samt gick längs med den en längre stund. Hon fick gå spåret direkt så det var ingen direkt liggtid. Runt nollan i temp, vindstilla och frost i marken. 
Rundat en sten, runkeeperns gps är väl kanske inte helt hundra, för rundare än så gick jag.. 
Nässla var grymt taggad när jag hämtade henne och hon jobbade på alldeles fantastiskt!! Lite problem vid stenen, men hon löste det på egen tass till slut. Den stora vägen började hon jobba väldigt fint för att vara hon, men jag ville inte bråka så vi gick över till andra sidan för att skydda oss mot trafiken vid båda tillfällena. När spåret gick på grusvägen längs med en längre stund jobbade hon suveränt och jag kunde peppa henne att hon gjorde rätt. 
Hela spåret tog mindre än en kvart att gå, jag försökte köra lite finsk handling, men det är svårt att inte använda båda händerna.. Får helt klart jobba på det.. Kul var det i alla fall och jag tror Nässla var mycket nöjd över den belöningen!!

Inga kommentarer: