måndag 3 november 2014

Min lilla krabba

Eftersom Nässla varken ville lägga sig eller rulla på håll på båda tävlingarna förra helgen kände jag att det var dags att tänka om och byta trick. Två veckor var allt jag hade på mig så lagom svårt fick det bli, och jag tänkte att "krabbgång" - dvs att vi båda rör oss i sidled nos mot nos kunde ju vara snyggt - på avstånd. 

Började träna i början av förra veckan med hjälp av plankor. Fick till det ganska fort att hon gick längs med plankan med framtassarna och gick som hon skulle. Problemet kom när jag skulle jobba bort det, då gick hon bara på min kropp och kunde bara gå när hon gick i frontposition på mig. Jag provade alla slags varianter men inget hjälpte så då bestämde jag mig för att helt enkelt göra så att hon går front i sidled innan jag får henne att backa ifrån mig. Inte lika flashigt, men vad gör man när det inte går att lära hunden något? 

Igår åkte jag till rallyträningen på hundarenan och tänkte prova det i ny miljö och på väg dit kom jag på att jag skulle prova att lägga något annat än en planka att gå på, kanske bara ett snöre, för att ge henne någon form av referenspunkt när hon går på avstånd. Plankan gör henne för fixerad vid att vara vid plankan mer än att hon har koll på vad hon faktiskt gör. Så då tänkte jag att jag provar åtminstone en gång i arenan att få till det på avstånd och då verkade det som att poletten trillade ner. 

Började med tre plankor, bytte ut den sista mot en bom från agilityhinder. Repeterade några gånger, tog bort mittenbrädan och till slut kunde jag både ta bort brädorna och backa ut henne till startposition. Innan vi gick hem såg det ut så här: 



Hon gick längre men tyckte att det var väldigt konstigt när jag hade kameran framme så de dubbelkommandona besparar jag er ;-) Men vad säger ni, det var väl en duktig hund på två timmar?

Inga kommentarer: