söndag 9 november 2014

Ömson vin, ömson vatten

I går var jag på Höstrocken, en freestyletävling arrangerad av Karlstad BHK. En start på fm i FSII och en på em i HTM I. För mig var det viktigaste att ha en "lydig" Nässla under koreografin i freestylen och framförallt att vårt nya trick skulle sitta. Heelworken har vi inte jobbat något med vilket visade sig vara en kass förberedelse.. 

Vår klass var först ut och jag var mycket nöjd med att ha startnummer 12. Då hann vi gå en sväng, sitta inne och värma upp och landa i miljön. Den som var inropare hade med sig sin lilla dotter på fem år som Nässla reagerade lite på när vi skulle in på plan och vi fick flytta upp startpositionen ganska långt innan hon kände sig trygg nog i att hon inte skulle bli biten i rumpan av tjejen. Vi startade och jag märkte att hon var klart distraherad av att ha henne bakom sig. Vid första slalomen tog det ett tag innan hon gjorde något, men fördelen var att hon åtminstone inte gjorde trettio andra saker istället. När hon väl började gå kom hon in i det och sen gick det bra. Det nya tricket satt som det skulle, hon ville förvisso inte snurra innan hon vände in mot mig, men det visste ju inte domarna då hon ändå vände direkt och backade in. Turligt nog passar musiken väldigt bra till att bara snurra runt där så det blev inga stopp eller så. Snurrarna vid sidan gick bra och hon hoppade inte efter dem som hon gjort VARJE gång vi tävlat tidigare. När hon kom in och skulle rulla mellan mina ben skötte hon det som hon skulle och satte sig inte i vågen! Många bra guldkorn från denna uppvisning fick vi och jag var jättenöjd med hennes prestation! Domarna också för det visade sig att vi vann klassen!! 

Betyg och domarkommentarer: 
Precision och samarbete: 8,0 & 8,1
Innehåll: 8,9 & 8,8
Tolkning av musik: 8,8 & 8,6

"Mycket bra program! Nån liten miss och något trögt i starten men sen så får ni ett fint flyt. Bra precision i rörelserna."

"Bra jobbat :) Lite missar här och där men i det hela väldigt bra. Det enda jag saknar är ett leende på dina läppar!" 

Jaja, får jobba på den biten, inte helt lätt att fokusera på fler saker när den ena saken är Nässla ;-) 

Sen blev det väntan innan det var dags för banvandring för heelworken och då när jag gick där ute insåg jag att jag glömt lite hur programmet var och att planen var för liten för att vi skulle få plats som vi "brukar". Blev lite stressad och fick jobba hårt mentalt för att få till det. Problemet med att jag glömt är dock att även en till fröken i vårt samarbete glömt bort vad vi pysslat med, för har inte jag tränat på det har inte heller Nässla gjort det.. Jag hade bara fokuserat så mycket på det nya tricket så det här hamnat helt i skymundan. Jag får skämmas och komma ihåg det till nästa tävling. 

När vi äntrade plan var hon mycket mer med mig och vi fick till en bra start. Tyvärr gick inte sidosteg och backa alls bra då hon stod i 90 grader ut från mig då, har typ aldrig hänt. Vi hamnade efter i musiken och det blev tokigt. Vi fick ändå ihop hyfsade poäng men det räckte inte till uppflytt, men det tycker jag var helt rättvist. 

Precision och samarbete: 7,5 & 7,2
Innehåll: 8 & 7,8
Tolkning av musik: 8,4 & 7,6

"Fin kontakt och i stora delar av program bra position, men drar lite snett ffa vid backningar och sidförflyttningar. Glider även ut med baken i pos 1 rakt fram vid några tillfällen. Bra musik!"

"Fin avslutning. Lite trassligt vid sidledsförflyttning och backning i pos 1 där hunden går ur position. Fint, men lite ojämt program."

Så blir det ibland, bara se till att träna lite bättre till nästa tävling, vi är anmälda till Stockholm i januari. Nu ska vi lägga om fokus för lydnadstävlingen hos oss om några veckor!

Inga kommentarer: