fredag 24 oktober 2014

Helgens mål - eller hur jag ska låta bli att stressa upp inför tävlingen

I helgen är det som sagt dags för tävling i Freestyle igen och detta är den gren som helt klart varvar upp mig mentalt. Dels att man inte bara blir bedömd över sitt utförande utan också för min egen planerande insats. Utförandet kan man alltid hitta ursäkter för att det inte går bra, men kritik på planeringen hamnar rakt på mig. En annan stressande sak för mig är alla mail och tanken på konkurrensen. Kanske hänger konkurrensen mer ihop med den delen att det beror på planeringen från mig, för i andra sporter har jag inte alls den tanken inför en tävling. Mailen då, jo, freestyle använder (tyvärr) inte SBK-tävling så startlistor, PM och all slags info mailas ut. Och denna arrangör mailar ofta. Vilket i sig är bra, men det stressar mig för då måste jag varje gång kolla igenom startlistorna och ser att den och den tillkommit etc. Jag blir alltså stressad över att se vilka som är mina medtävlanden! 

Nu vet ju varje rationell hjärna att det spelar ingen som helst roll för MIN prestation att jag ska tävla mot Eva Bodfält eller någon annan man känner igen. Men, om våra hjärnor hade funkat lika bra i praktiken som vi tycker de borde göra i teorin skulle vi ju inte ens behöva något som hette tävlingspsykologoi! Inspirerad av föreläsningen av Nina Svartberg och pushad av Zandra ska jag därför jobba med mitt fokus både inför och under denna tävling. För när man inte ens har som mål att vinna är det oerhört dumt att lägga tankar på att bli stressad för att mina medtävlande är duktiga! (Det är ju pinsamt att ens skriva det, men jag är övertygad om att jag inte är ensam).

Så då kommer jag lägga stort fokus på att ha uppgifter genom hela tävlingen som jag har uppskrivna och med mig. 

Resultatmål
  • Uppflyttningspoäng i samtliga kategorier på alla starter


Uppgiftsmål
  • Inför start:
    • Var väl förberedd, packa i god tid och se till att allt är med och ha startlistor klara
    • Banvandra först med Nässla och ha med leksak. Se till att hon har kollat av lokalen och träna på rulla och belöna med leksak. 
    • Lämna hunden och banvandra ordentligt utifrån lokalen. När det gäller HtM, hitta riktpunkter i lokalen för stegen. 
    • När ytan känns bra i banvandringen, gå igenom vilka hjälper jag behöver och var. 
    • Värm upp henne till en bra nivå. Var med henne hela vägen till start även om det krävs att vara ute i kylan. 
    • Belöna snurrar och spring utan att hoppa.
  • På plan tillsammans: 
    • Gå ett lugnt och sansat varv på plan innan vi ställer upp
    • Se till att fånga upp henne innan slalom
    • Se till avstånd och lugn innan hopp
    • Dubbla kommandon vid rullningarna 
    • Beröm och hjälp henne att sansa sig i samband och efter snurrarna
    • Fånga upp henne inför slalomet
    • Var tydlig när hon ska runt och mellan
    • Tydliga och dubbla kommandon vid läggandet och rullandet mellan benen
    • När vi är klara ska vi gå av mellan benen lugnt innan hon belönas
  • Om hon studsar, ta in henne i fot och gå bara tills hon sansar sig, skit i programmet tills hon varvat ner och återta det när hon känns samlad
Okej, jag är redo, håll tummarna!

Inga kommentarer: