onsdag 8 oktober 2014

Avslut på spårkurs

Det har blivit mycket spår med både kurs som deltagare och även att jag under fyra veckor hållt spårkurs. I går kväll var det avslut och då hundarna varit riktigt duktiga så passade jag på att göra ett rätt svårt slutprov för dem :-) I morse när jag vaknade tänkte jag på varför jag inte gör sånt för mig själv och nu känner jag att det finns ju en hel del att prova på att busa i spåren! 

Spåren var ca 400 meter långa (ville vara säker på att vi skulle hinna) där de inte fick så mycket till start, beroende på nivån. Till den ena berättade jag att en person sett försvunnit in på en stig i skogen, men att man inte vet mer än att den hade lite föremål med sig och vid det tredje så har de hittat personen. Från stigen vek jag av tvärt in i skogen, kom snart ut på ett kalhygge där jag senare korsade spåret med en klöv (viltstörning). Strax efter att störningen var hade jag lagt en liten burk som hunden skulle hitta. Fortsatte över ett litet kärr, ut på nästa kalhygge där jag hade tömt en flaska blod på en fläck. Vidare upp på en skogskulle där det låg en "kanin" tappad längs med spåret, fortsatte sedan ut på nyplöjt kalhygge och upp i skogen där vanten till personen låg. Verkligen så kul att se hur hunden lyckas lösa allt trots mina försök att försvåra. Jag berättade inget om viltstörningen när hunden reagerade heller, utan det fick hon se först när Nässla gick det spåret ;-) 

Nu känner jag mig peppad att komma ut och hinna spåra lite enligt plan efter finska viltspårskursen och gårdagen gjorde mig ännu mer pepp på att det finns himla mycket kul att hitta på för att lura mig själv som förare. 

Inga kommentarer: