torsdag 12 september 2013

Spårträning

Med söndagens prov framför oss försöker jag åtminstone lägga ner några minuter på träning och det lilla gör sitt (men jag är verkligen inte förhoppningsfull inför provet). I går la jag ett spår utan något i runt knuten hemma. Genom sly, över gräs, på en stig som vek av 90 grader in i skogen och en del vanliga vinklar och rådjursspår. 

Liggetiden var drygt en 70 minuter och jag visade inte på starten som var direkt från vägen, hon snappade upp den på egen hand. Började otroligt noga och missade inga vinklar. Blev något förvirrad vid stigen men visade hur tydligt som helst att hon hittade mina spår igen och tog vinkeln bort från stigen klockrent, då valde jag att stoppa henne för att ge henne en vomburgare som belöning. 

När hon ätit klart sa jag åt henne att fortsätta och vid nästa vinkel irrade hon lite, men då jag inte hade riktigt koll på exakt var jag hade gått fick hon lösa det och ganska snart kände jag igen mig, strax därefter var spåret "slut" och jag stoppade henne och gav en knorr som belöning för fint arbete, och den förtjänade hon! 

Jag vet att jag inte kan utföra mirakel på några dagar, men jag hoppas hon kan få lite mer förståelse för hur hon ska följa upp spåren, då det är där hennes osäkerhet ligger och för det borde inte typen av spår spela den största rollen. Vi får se, när man har en skog precis vid huset har man ju inte så många ursäkter till att inte träna det. 


Inga kommentarer: