lördag 10 december 2011

Friskvård och sjukstuga

I torsdags var Nässla på sin halvårsmassage. Eftersom hon är så explosiv och vi har ett så pass aktivt liv vill jag emellanåt känna igenom så hon inte har några stela muskler som senare kan ge problem. Jag har ju bara en Nässla och jag vill att hon ska få vara aktiv länge och inte behöva gå i förtidspension pga trasiga muskler. Under massagen flaggade Nancy (massören) för att Nässlas nacke var väldigt stel och jag bör behandla henne med vetekudde och försöka mjuka upp musklerna. Vad det kan bero på kan vara olika anledningar, antingen yttre påverkan (dvs halsbandet och drag/ryck) eller på att hon går och har mycket kontakt (eller en kombo). I vilket fall, det ska vi givetvis behandla så det blir bättre till nästa gång.

Under massagen upptäckte jag att hon hade lite fläckar på magen, som röda utslag, som jag inte sett tidigare, och pussa magen hör nästan till daglig rutin så det måste vara nytt. Igår på promenad såg jag sen att ena trampdynan var uppskrapad utan att vi egentligen gjort något och jag har inte heller sett henne tugga/slicka/påverka den själv. I vilket fall var hon påverkad av det och på rallyn senare kunde hon inte träna då hon inte ville sitta alls. Så nu blir det vila så hoppas jag att det läker fint av sig själv. Hela helgen är ju bokad av ickehundaktiviteter (eller ja, för Nässlas del) så hon får ju vila utan att jag blir lidande ;) Men, frågan är vad det är, pratade med Jens som sa att han haft en flat som haft så tidigare och att det var genetiskt, det kom men försvann inom några dagar. Eftersom Nässla samtidigt fick de där utslagen på magen funderar jag på om det inte kan vara ett skov av något slag helt enkelt. Det tycks också vara bättre redan idag, men vi får se till kvällen hur det ser ut då.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Lite fel årstid för "sandflugor" annars kan de lämna som röda miniprickar på just hundmagar.....

Du kan även stretcha Nässlas nacke genom att låta henne försöka nudda med nosen strax bakom bogen åt vardera hållen. Antingen med godis/luring eller target. Gör hon själv kan hon inte överstretcha. Ganska vanligt problem på "lydnadshundar" med nacken just.

Jens sa...

I ert fall garanterat troligare med kontakt än drag/ryck.