söndag 31 juli 2011

Working Test premiär

Igår var vi på vårat alldeles första jaktprov, ett C-prov för flatklubben. C-prov är en inoficell provform som även har placering där man tävlar med dummysar istället för vilt. Eftersom det var för flatklubben och jag har hört att flatägare ofta startar sina hundar utan någon vidare grundträning tänkte jag att vi vågar chansa och startar. Det gick bättre än väntat!

Det var uppdelat i 6 rutor, men två rutor var sök (en för nkl, en annan för ölk och ekl). Jag går igenom ruta för ruta i den ordningen vi gjorde dem.

Ruta 4 Dirigering
Vi kom först på plats men pga nervositet lät jag två andra gå före (vilket jag kom på när de väl gått att det var ju dumt för då är det rotat i marken när vi kör). Det var ett linjetag på kanske 6 meter i ojämn terräng. Blev aningen mer nervös när jag innan skicket såg att det sprang en hund från söket runt framför oss! Nässla sprang lite snett så jag fick dirigera fram henne till rätt ställe. Hon lyssnade på alla signaler (även om hon hamnade på sniskan) och fick in dummyn. Domaren gav oss 15p för det.

Ruta 4 Walk Up
Här gick man två och två, tillsammans med en i samma klass. Först skulle hunden på vänster sida gå fot lös sakta ca 2 meter, få en dubbelmarkering (eller var det två enkla??, nu minns jag ingenting! Aja, två markeringar i alla fall var det). När de var inne skulle man byta plats med det andra ekipaget och då koppla sin hund, gå fot fram ytterligare två meter och ha stadga bredvid när de andra jobbade.
Domaren glömde säga åt mig att jag skulle koppla loss hunden innan fotgåendet då vi var först så där blev det en liten miss. Hon var tyst och hade stadga när den andra hunden jobbade men var lite ofokuserad. Hennes eget jobb var det inget fel på även om hon inte hittade markeringarna direkt. Jobbade på fint, tog bra och lämnade av rätt. Fick ingen kommentar på varför, men vi fick 15p.

Ruta 1 Vattenmarkering
Jag hade badat av Nässla på morgonen när vi kom för att hon skulle vara färdigbadad. Uppenbarligen hade det gått för lång tid tyckte hon.. Vattenmarkeringen var en enkel där den hamnade precis i början av vassen fast nästan i linje med kanten så hon tog landvägen tillbaka. Då tyckte hon tydligen att hon badat för lite så hon slängde av dummyn (eller ärligt talat snodde jag väl den av henne på vägen) och hoppade ner i vattnet igen.. Pinsamt men såååå Nässla. Sen innan jag skickade henne hade hon pipit lite tyst som domaren också gjorde avdrag på (men hon tyckte det var mitt fel eftersom jag väntade med att skicka). Efter avdragen fick vi 17p (vilket var generöst med tanke på doppet tycker jag).
Sen gick vi till nästa ruta och väntade ett tag men då blev det avbrott för lunch. Fikade lite, vilade och sen körde vi vidare. Vi hade blivit lovade regn men det var tvärtom, riktigt riktigt varmt och nu började det bli svettigt och jag blev orolig för Nässla och om hon skulle orka med söket i värmen. Men, mottot var hela dagen att det går som det går så vi körde på, nerverna något mindre skakiga, men ändå tillräckligt.

Ruta 3 Landmarkering
Här fick vi gå fot en bit (kanske 4 meter) för att sedan sätta hunden, få en enkelmarkering, räkna sakta till tre och skicka hunden efter det. Vårat fotgående var katastrofalt. Eller jag skulle inte ens kalla det fotgående, hon lullade iväg och luktade på funkisarnas väska istället och där går jag och känner mig helt maktlös. Suck! Men, markeringen var enligt domaren klockren, precis som de ska - full fart ut, fokus där ute och full fart in. 6p avdrag för det uteblivna fotet så 14p blev summan där.

Ruta 2 Sök
Här skulle hunden söka inom ett område (som gränsade till elitdirigeringarna) och få in så många som möjligt på 4 minuter. Jag fick röra mig längs med given linje (ett fallet träd med grenar som stack ut här och där, jag kunde verkligen se framför mig innan hur jag skulle snubbla om jag försökte röra mig där). Max antal var 6 st och Nässla tog in 4 vilket gav 14p. Jag är nöjd med hennes prestation, hon jobbade effektivt men hamnade lite utanför på slutet. Hon lyssnade fint på inkallningen när det var slut och skötte alla leveranser som sig bör :)

Efter att vi väntat i 4 timmar (alldeles för länge!!) på att få veta det hemliga resultatet på ruta 1 (och prisutdelning på de som skötte sig ännu bättre än oss) fick vi veta att vi fått hela 75p (det var bara på två rutor jag visste resultatet på plats) och jag är jättenöjd! Jag menar, hur var inte Nässla för ett år sen, då var det här alldeles otänkbart. Vi har inte tränat på skott så jag visste inte hur het hon skulle bli av dem (hon reagerade när vi väntade men var cool när de sköt för oss (och med reagera menar jag inte rädd, utan redo att jobba)). Trots värmen (och tröttheten av miljön) körde hon på full fräs i söket och hon lyssnade på mig på alla signaler jag gav henne. Fotgåendet var väntat (eller nä faktiskt inte SÅ dåligt) och efter lite analys på vägen hem inser jag att det är ju inte fotgåendet i sig som är dåligt (det kan hon) men det är fokus på mig. Nu hade vi redan bokat in en privatträning hos Eva Thorén till helgen där jag sagt jag vill träna på fotågende/fokus och nu fick jag bekräftat att det är just det vi behöver. Sen, som Cicci sa på vägen hem, det kommer nog också mer med rutin, för där vi skulle gå fot sa domaren: "gå när ni är redo" och ändå går jag innan jag fått kontakt med henne, det är klart det går som det går då.

I vilket fall, jag är jättenöjd med dagen (hade jag dock vetat hur länge vi skulle få vänta hade jag åkt hem och kollat resultatet när det kom upp på nätet istället) och vi har fått bekräftelse på våran svaghet. Det känns bra att svagheten ligger i fotgåendet och inte i arbetsförmåga eftersom det är ett moment som "bara" kräver träning, träning och åter träning. Sen ska vi inte glömma mina tävlingsnerver! För ett halvår sedan hade jag blivit illamående (ja, på riktigt) bara vid tanken på att starta på ett jaktprov av valfri form men vi tog oss igenom och det kändes inte på långa vägar så illa som det gjort i mina farhågor.

Behöver jag nämna att vi båda var helt slut när vi kom hem? Nässla orkade inte ens tigga (fast våran mat innehåll ost) och jag somnade inom en timma (okej, jag hade ju jobbat natt så det är klart man får vara lite trött då).

*Peppad*

3 kommentarer:

Zandra, Lova å Lystra sa...

GRATTIS, igen! Va roligt :) Blir mer taggad att träna med Lystra nu, ser fram emot om typ 100 år när vi kan starta på något prov i jakt. ;)

Hanna sa...

Snyggt jobbat! Mycket bra resultat på första starten :) Grattis!

Susann sa...

Grattis!! Fasiken, skulle varit hemma å sett..