söndag 3 juli 2011

Vilken tävlingsdebut!

I fredags var det dags för resan till Göteborg och tävlingspremiären för våran del! Våran stuga var, hmmm, inte riktigt så stor som vi väntat oss enligt beskrivningen på denna sida .. Aja, som tur var så blev det ju bara jag och Zandra och vi fick plats. När vi bosatt oss och käkat åkte vi in till bruksklubben för att dels kolla av vägen så vi skulle hitta men också för att reka området och vänja hundarna lite. Tog en långpromenad och fick lyssna på Iron Maiden på distans innan vi åkte hem och försökte sova. Det var varmt, ovant och jag somnade nog inte förrän närmare 2-3 på natten. 5 ringde klockan och det var bara att kliva upp.
På lördagsmorgonen var det mulet och det började snart regna (enligt väderleksrapporten, så det var vi iaf förberedda på) och första banvandringen fick ske i regnet. Zandra hade tagit med parasoll och vi kunde hålla oss hyfsat torra.

 Mer bilder från dagen finns på bruksklubbens hemsida under fotoalbum. Det finns film från båda våra banor men de har jag inte tillgång till, jag återkommer med dem. Iallafall, första banan var jag sååå nervös för, dessutom skulle jag ut redan som nummer fem. Jag var illamående och skakig men vi tog oss igenom. Nässla var väldigt taggad och hoppade upp på mig vid tillfälle och kunde inte heller hålla sig i "sitt-stå" som hon är jätteduktig på i normala fall. Väntan på resultatet blev enormt lång eftersom tekniken inte fungerade som den skulle men tillslut fick vi veta att vi hade skrapat ihop 78p vilket gjorde oss godkända! (100 poäng är max och under banans gång får man avdrag för fel som görs, 70p är gränsen för godkänt). Inte illa med tanke på att vi för första gången provade på rallylydnad för exakt två månader sen.
Jag minns inte exakt då jag nog befann mig i en dimma av nervositet, men någonstans vid lunch tittade solen fram och det blev skitvarmt istället (vilket jag inte var förberedd på med alla långbrallor jag släpat med mig). Här är en bild på andra banans banvandring, jag filmade också, tycker det ser så himla kul ut. Om man inte vet vad saken gäller ser det ut som zombiesar som springer runt bland slalomkoner haha!
Nässla är cool som vanligt och vilar sig i form. Det var knappt så jag märkte att jag hade henne nära mig, hon låg bara och kopplade av (förutom när en tjej åt en hamburgare på en bänk bredvid oss, då la hon sig och tiggde av henne, fast tjejen märkte nog inget eftersom Nässla låg bakom henne, sötnosen).
På våran andra omgång var jag iallafall inte illamående och jag vi genomförde den jättebra. Efteråt var jag så lättad och det var så skönt att det var över. Sen när det var dags att titta på resultatet fick jag en chock! 96 poäng och en delad andraplats!! Det hade jag inte väntat mig!
 Här väntar vi på att prisutdelningen ska starta.
Zandra hämtar sitt resultat och de var så duktiga och blev godkända på båda trots Lovas åksjuka, mer om hur det gick för dem kan ni läsa på hennes blogg. Domaren sa att det var den gladaste golden hon någonsin sett och det kom fram folk efteråt och berömde hur glad och roligt Lova såg ut att ha :)

En sak som var himla rolig var att se variationen i hundarna och vilka raser som tävlade. På våran andra tävling blev vi slagna av en berner sennen som drog hem 100p. På en annan bana var det en dvärgshnauzer som drog hem vinsten med också 100p. Det visar på att det är en hundsport som passar alla hundar.

4 kommentarer:

Susann sa...

STORT grattis!! 96p är inte illa =) Fortsätter ni i den här farten har ni ju snart titeln ;)

Hanna sa...

GRATTIS! Det såg väldigt trevlig ut :)

KerstinBrunoNIlaq sa...

Stort GRATTIS!! Vad duktiga ni är!!

Anette K sa...

Grattis. Ni verkar vara ett riktigt ämne för rallylydnaden. Så kort träning och 96 poäng. Och Jo Fago som tydligen slog er är en av mina vänner. Numer har han fått konkurens av en liten Sennen kille ...Rallyträningen har redan startat där också. :)