torsdag 3 mars 2011

Inkallningsfunderingar

Vi tränade lite igår med tjejerna igen och resultatet var lite blandat men jag är ändå mycket nöjd. Planen var att träna inkallning och stoppsignal vilket är svårt att träna "bara så där". Jag kan ju inte släppa henne för mycket för då drar hon iväg och röjer med andra hundar = inte komma på inkallning. Alternativet blir då att ha henne lös och låta henne gå iväg lite för att sen kalla in. Det går ju bra EN gång sen går hon som klistrad hos mig.. Alternativet fick bli att sätta och gå iväg/kalla in, inte alls en variant som jag gillar, det är så långt från verkligheten det bara går. Stopp är likadant, jag måste få ut henne från mig för att kunna stanna henne men använder jag linjetag lär hon sig snart att jag luras och hon springer bara och snurrar (vilket förstör linjetaget). Men igår lyckades jag vid något tillfälle iaf lura henne att springa lite mot de andra hundarna för att vissla och stoppa henne. Funkade två gånger, sen sprang hon mot dem två steg och vände sig för att jag skulle stanna henne..
Jag har därför funderat idag hur jag ska lägga upp träningen. Jag har bestämt mig för att göra 10 inkallningar om dagen (det behöver inte vara svåra, idag har jag gjort några i koppel) bara för att betinga signalen. Jag kan ju knappast förvänta mig att bara för att uppfödaren betingade i valplådan och jag tar fram pipan en gång i månaden så ska det fungera.. Så jag ska betinga så rackarns mycket nu så hon kommer reagera sen vare sig hon vill eller inte. Hur jag ska gå vidare sen får jag återkomma med.


Åter till gårdagens träning, vi tränade lite stadga vid markering när annan hund jobbade och det gick jättebra! Vid ett tillfälle (fast inte när vi tränade detta) drog Nässla iväg till Maja som jobbade men Maja hälsade att hon kunde fara dit pepparn växer och inte komma och störa under arbete. Jag vet inte om det var det som gav resultat eller all träning jag gjort utan andra hundar, men Nässla satt sen som ett tänt ljus (lös) när Maja fick hämta. Jag är skitlycklig för det (men jag kommer inte räkna med att det ska gå bra när vi väl kan flytta oss in i skogen för det).

1 kommentar:

Karin & co sa...

Nässla hann inte löpa så många gånger innan du kastrerade henne, eller hur? Var det för att löpen var jobbiga? Jag ska ju inte ta några valpar på Miso, funderar på om man skulle kastrera henne också så slipper man det där. Nu vet jag ju inte om det kommer att påverka henne nämnvärt så det kanske inte behövs av den anledningen.

När vi körde stoppsignal försökte vi också att få hundarna att springa ut ifrån oss, med samma resultat som du beskriver. När vi däremot lät dem springa mellan oss så kunde vi börja lära in stoppsignalen, både på ut- och tillbakaspringet. Sen tror jag att man får varva och göra på alla möjliga sätt och i olika situationer/störningar så att det inte blir kopplat till en viss situation.