onsdag 2 augusti 2017

Om skador på hund

För någon vecka sedan var jag inne i en affär och småpratade lite med en i butiken om vad Nässla varit med om rehabmässigt. Hen själv har haft mycket problem med sina hundar och undrade vart jag hade gått någonstans och om jag rekommenderade det. OM jag rekommenderar, jo självklart gjorde jag det. De själva har gått på ett annat ställe men blir liksom inte bra och nu hade hunden börjat halta på bakbenet och ägaren trodde att kanske var det samma sak som Nässla hade med knät. Så ägaren bokade tid hos Anna och fick förtroende för henne trots att hon var betydligt snabbare än den tidigare de gått hos. Det hon tyckte var konstigt var dock att Anna sa att knät var bra men att hon misstänkte en skada på biceps. Liksom hur kan en hund halta på bakbenet när det är bra men det är på framändan felet sitter? 

Det som jag tyckte var väldigt bra med Anna var att hon direkt hänvisade till veterinär för diagnos, och då veterinär som passar för just den sökta skadan. Så den här hundägaren fick åka någon helt annanstans och operera hunden redan dagen efter besöket hos henne. Det visade sig på röntgen att knät var fint men att de skulle öppna bogen och där fanns det massor av skador som de under operationen klippte rent (jag återger ingen diagnos, förstår inte mycket). Men skadorna är över ett år gamla, men veterinären hade sagt att det finns goda förutsättningar för återhämtning med 6-12 månaders rehab. 

Så tråkigt för dem att behöva ha lång rehab framför sig och även veta all träning hen utsatt hunden för utan att veta om något, men samtidigt så skönt att Anna kunde hitta det fort och snabbt hitta rätt veterinär. Och vilken skillnad ett litet besök i en butik kan göra, slumpen är helt otrolig. Nu håller vi tummarna för att de ser bra framsteg med sin rehab också!

Inga kommentarer: