torsdag 22 juni 2017

Röntgen, rehab och framtidstro

Jag har en tanke om att jag SKA bli bättre på att uppdatera, men det finns typ inte så mycket att rapportera om just nu. Flera dagar har jag bara suttit i bilen och väl hemma så ligger hon mest och divar sig och jag går mina promenader själv. Men nu har jag lite av substans så håll i er. 

I måndags körde vi med laser hos Anna, hälsade på (och badade hos, grävde hos och härjade hos) Susann och Atle och efter det åkte vi till veterinären i Arninge för att träffa en ortoped. Hos Anna la sig Nässla ner frivilligt själv så det var ju härligt (även om hon inte visade några tecken på att hon skulle njuta av behandlingen). Hemma hos Susann var det kaos, Nässla provbadade Atles (superbraiga!) hundpool, han blev frustrerad och hon blev spattig över hans prat med sura bokstäver och fnattade, vilket blev en lagom bra pedagogisk spiral med galen hund som ska vara still och en unghund som tvingades till stillhet mot sin vilja 😅Vi ska vara hundvakt till unghunden om en månad och jag förbereder mig verkligen mentalt på att jobba proaktivt. Nåja, vi lämnar unghundsnästet och vidare till ortopeden. 

Där fick Nässla en spruta i skinkan som gjorde jätteont! Vilken hemsk matte man känner sig som när man måste hålla i och tvinga hunden till sånt där. Tur att vi iaf har mycket på vårt förtroendekonto, men veterinärer och djursjukvårdare har verkligen övertrasserat vid det här laget. Hon blev trött och röntgades på båda knäna som båda var fina och stabila. Någon knäppning vilket troligtvis är en minisk som skadats. Ortopeden sa att många veterinärer mer än gärna opererar detta men att han tror inte på det utan hellre att kroppen får "runda av" vassa kanter själv med hjälp av bra rehab och laser. Typ, man förstår ju inte allt, men jag tolkar det så här. I vilket fall - ingen operation! Fick en ny längre omgång med smärtstillande/inflammationshämmande, så med hjälp av en bra träningsplan med Anna hoppas jag verkligen att vi får ordning på allt den här gången. 
Dagens läxa
Så idag hade vi bokat ett laserpass plus genomgång av träningsschema då Anna ska ha ett par veckors semester och vi då under tiden får bygga upp muskler i sakta mak. De flesta övningarna har hon ju redan goda kunskaper i så det kommer nog att flyta på bra, och hon blir ju överlycklig över att få träna lite igen. Igår var hon helt bananas och tjatade, men jag har varit lite osäker på vad hon får göra och inte, men nu har vi en bra repertoar av saker. Och kanske kan jag lägga upp lite videor på vår träning, men först - surfa och köpa massa balanskuddar..

1 kommentar:

Susann sa...

Varför är det alltid så, att man tänker att nu jäklar ska jag uppdatera bloggen iaf 2ggr/vecka och så dröjer det typ 3v istället? Annat var det förr när man hade tre miljoner träningsprojekt på g samtidigt, då var det roligare att skriva =)

Jag får skicka med en instruktionsbok till unghunden (för han har verkligen transformerats från valp till unghund nu, puh..)

Och vänta bara till den daggen då veterinären säger att du har en jäkligt bökig hund som du behöver hanteringsträna ;) Ja jo, det har en tendens att bli så efter X antal opedagogiska veterinärbesök..