tisdag 13 juni 2017

Domaruppdrag på Södertälje Lokala Kennelklubb 10 juni 2017

Jag har varit urusel på att uppdatera, men håll till godo! Jag har haft semester då jag varit borta nästan en vecka och sedan har vi påbörjat rehab med Nässla (återkommer om det). Men tack för era glada tillrop av de goda beskeden. Känns kanske konstigt, men när hon blev pigg så bara visste jag att hon inte hade cancer. 

Natten mellan torsdag och fredag kom jag iaf hem från Rom och under hela fredagen ägnade jag till att baka tårtor och på lördagen åkte jag till Södertälje för att döma dubbla starter i FKL. Fortsättning är alltid smidigt att döma och är enligt min erfarenhet den lättaste klassen. Hundarna är tillräckligt säkra för att kunna släppas och har tagit sig igenom en klass, men det är inte de utmaningarna som kommer i de högre klasserna. Sen är det svårare att göra två banor i samma klass som inte blir lika för de som startar både fm och em, men jag är rätt säker på att jag fick till det eftersom jag faktiskt bara hade hoppet som återkom i båda banorna (och det är det ju lag på). 

På morgonen började vi med denna bana. Mycket stopp (betydligt mer än vad jag brukar vilja ha) där det kräver att hunden är med för att inte dra på sig bris. Av de 24 som kom till start blev 79% kvalificerade (19 st). Vinnaren hade 99 poäng (en labbe) tätt följt av en golden på 98 och en BC på 97 poäng. Jag upplevde inga specifika problem på banan, handlade nog mest om fokus. 
Den andra banan för dagen krävde lite mer av förarna och hundarna som började bli varma av solen. Inte nog med att det var flåsigt, de skulle springa också! Jag var imponerad över de tydliga tempoväxlingarna som så gott som alla hade! Däremot missade ett par att gå långsamt efter frestelsen och när de såg normalt tempo började de istället springa, så det var tydligen en utmaning att komma ihåg det långsamma tempot när man sprungit genom halva banan. Lika många som fick kvalificerande resultat på denna som på förra, fast en till startande då. Vann gjorde en golden på 99 poäng, en sheltie kom två med 96 poäng och tredjeplatsen på 95 poäng delades av en hoffe, softis och tollare. Tyvärr visade det sig att en tävlande i publiken och en annan domare fick anmäla en person som gick på min bana som hade klivit av och korrigerat sin hund genom att vrida om örat. Det är INTE okej (jag såg det inte, hörde bara skriket och frågade i efterhand vad det handlade om). Är man inte ute och tävlar för att göra något kul med sin hund, hur kul är det att bli korrigerad för att den inte presterar enligt önskemål? 
Har märkt en sak föresten när jag är ute och dömer, många säger att man fått "Godkända" resultat. Det finns inga godkända resultat i rallyn, man får kvalificerande resultat. Så även om man inte fått kvalificerande resultat betyder det inte att man inte fått godkänt, alla som är snälla mot hundarna och har kul får så klart godkänt av mig 👍 Disk eller inte. 

Nästa planerade domaruppdrag är den 29/7 i Storfors, NKL och FKL är planerna. Och istället för att fråga om vi ses där, va kul det var att få träffa Erika och Bojan på tävling i Södertälje! Trevligt att få ett riktigt ansikte på internetkontakterna 😊

1 kommentar:

Erika sa...

Kul att jag fick syn på dig! Hoppas att vi ses snart igen. Kanske är det Selma som är i farten då :-) .