tisdag 10 januari 2017

Nya regler

Nästa helg är det dags för årets första domaruppdrag i rally och eftersom det blev nya regler vid årsskiftet tyckte jag att det var dags att uppdatera kunskaperna lite. Jag har ändå lite koll på de nya reglerna sedan gammalt, men gick ändå igenom häftet och jämförde med det gamla för att se alla egentliga förändringar. Den största förändringen var dock hur man valt att skriva själva häftet, jag kanske är alldeles för stofil i de här sammanhangen men jag klarar inte av vare sig typsnittet eller layouten. Typsnittet är inte gjort för att läsas på papper och tillsammans med radavståndet för mig blir det svårt att läsa det flytigt, tycker jag. Men då har jag å andra sidan blivit hårt skolad i uppsatsskrivande, så det är nog bara jag. Det kommer helt klart ta ett tag för mig att snabbt lära mig se det jag letar efter, styckeindelningen är inte helt given.
Nya regler, ny layout
Gamla regler, men lätt att överskåda
Vad gäller själva reglerna är det inte så enorma förändringar. Krav på att funktionär MÅSTE anmäla oacceptabelt beteende, även om de inte bevittnat det själva, mer tydlighet att domaren kan bryta och avvisa från området, nya poänggränser, championat och så klart lite nya moment. Jag och Zandra träffades i fredags på rallyträningen och provade lite av de nya momenten, vissa kan vi och andra behöver vi verkligen träna på. Både vi själva och hundarna, vet ni hur svårt det är att stanna och ställa hunden efter bara ett steg? Jättesvårt faktiskt!

Inga kommentarer: