torsdag 29 januari 2015

Tillbaka till lydnaden

När helgens härliga tävlingar är smälta var det bara dags att ladda vidare inför vår nästa tävling - lydnadsklass 3 på Kungsör (om jag inte mot förmodan förlorar vettet och anmäler till Fagersta) i slutet av mars. Idag hade jag och Zandra en planerad träningsträff i hundarenan, men eftersom vi inte kört lydnad på ett tag fick det bli lite mer improviserat. Det enda planerade var gruppmomenten tävlingslikt (fast två min på vardera) och sedan körde vi ett helt program med 4 planerade belöningar. Efter det jobbade vi med det som brast. Så här gick det: 

Sitt i grupp 2 minuter - strålande! Kan knappt tro att det är samma hund som vi kämpat så mycket med att sitta upp genom alla klasser. 

Dold platsliggning 2 minuter - strålande! La ner hakan vid två tillfällen, men låg i övrigt blick stilla och bara tittade åt stället vi försvann vid. 

Fritt följ - väldigt fint och kontrollerat! Kanske några slarviga och sneda sitt, men det är ju bara att vi tränar det så kommer det gå bra, position och kontakt var utan anmärkning idag. Enda att notera är att hon måste få en ny signal innan vi ska gå som betyder fokus på mig och inte utåt, när tävlingsledaren ställer upp oss vill hon gärna rikta fokus fram/ut för att apportera/springa/vadsomhelstsomärballt. Jag ska tänka och jobba på detta ofta!

Sitt under gång - Strålande!

Inkallande med ställande - inte helt oväntat ställde hon sig inte jättesnabbt, men det kommer lösa sig bara hon får träna några gånger på det innan. 

Sändande med läggande - Här stod hindret lite lurigt (samma upplägg som Åsa hade på vår tävling sist i klass 3, vilket fick de flesta hundar ur balans) och Nässla tänkte ta det istället. När jag tog in henne så sprang hon till rutan, men då istället lite slarvigt (måste jag verkligen ända fram eller?!) men tredje gången var jättefin och hon kunde få med hela momentet. Denna gång vinklade jag mig åt vänster för att hon skulle hamna på "rätt" sida vid inkallningen, det får jag göra annorlunda nästa gång. 

Hopp apport - Njaa... Apporteringslusten är större än hopplusten så den här ska vi verkligen jobba vidare på. 

Metallapportering - Strålande om vi bortser från en lite slarvig avlämning från vår bådas sida. 

Vittringsapportering - Inte så bra, hade en ny pinne vilket jag tror i miljön ställde till det. Hon tog fel, men visste nog lite om det för hon spottade ut den innan hon kom in. 

Fjärrdirigering - Helt okej, flyttade framåt i sitt-stå skiftet och var på väg att tjuva från stå-sitt. Hade nog kunnat motverka att hon flyttade fram om jag gjort handtecken. 

En ganska bra träning som gav en del kvitton på vad vi ska fokusera på ett tag och det är lite olika beroende på var vi är någonstans. 

Hemma ska jag jobba med nya vittringspinnar varje gång och då även med nya störningspinnar så de alla luktar samma i utgångsläget. Jag ska sluta träna fjärr till nästa gång, för att se om det minskar förväntan och därmed även förflyttningarna. Jag ska betinga ett kontaktord och jobba med sättanden i ff. 

I hundarenan ska jag jobba med hopp - apport och då ska jag använda mig av färskfoder, för då anstränger hon sig lite mer med att tänka och lyssna. När det finns möjlighet ska jag också lära henne att leta efter rutan trots störningar omkring och då även gå direkt från ett annat moment. Sen skadar det så klart inte att fortsätta träna fritt följ med störningar och allt annat för den delen. 

Inga kommentarer: