torsdag 22 januari 2015

Äntligen lite träning!

Idag åkte jag med Zandra och Lystra för gemensam och nyttig träning i AHA-hundhallen. Zandra har haft problem med sina ögon så vi har inte setts på hundra år känns det som så det var ju extra trevligt :-) Lystra fick köra lite lydnad med förvirrad tävlingsledare och jag och Nässla dansade. Min tanke var att hon skulle få anstränga sig för att få belöningen genom att verkligen lyssna och så fort hon släppte så fick hon börja om. Vårt pyttepytte Htm-program fick vi börja om med minst hundra gånger kändes det som, men till slut så satt det! Hittade lite detaljer att peta på och jag vet var jag ska fokusera på lördagens tävling - bra så! 

Freestylen körde jag samma koncept på och det strulade en hel del i början men med lite tips från coachen och vi kom förbi den värsta delen så flöt resten på jättefint! Om jag tar mig till hundarenan i morgon så kommer jag träna lite extra på krabba på håll då hon börjat fuska lite där, resten är tillräckligt bra för att det inte borde strula om hon bara lyssnar och är med mig. Ska bli spännande att se hur lördagens tävling går, lite läskigt när man inte vet riktigt hur det ser ut i lokalen. 

När vi kom hem så körde vi ett litet pass vittring och fjärr. Det har gått lite troll i fjärren på sistone då hon flyger fram mot mig när hon ska stå - trots belöning bakom henne. Jag har liksom belönat upp att hon ställer sig så fint så hon blivit så taggad på det och inte längre ställer sig fint :-/ Så jag provade ett helt nytt koncept med att lägga belöningen framför henne istället. Om man bortser från läggandet så är jag helt klart nöjd med ett sånt här utförande! Nu är det bara att traggla vidare. 

Bantingen då? Jo, hon gör som de flesta andra som inte får all mat de vill - blir en total bitch! Igår morrade och skällde hon på mig när vi skulle ut och gå (TA MIG HEM, JAG VET ATT DET FINNS MAT DÄR!!) och det tog typ 2 km innan hon slutade streta emot och slänga sig som en infångad mustang i koppel.. Och idag när Zandra kom och skulle hämta oss fick hon psykbryt mot hennes bil o_0 Really Nässla, really? Fiser illa gör hon också. Förhoppningsvis gör det gott för hennes framtida hälsa!

2 kommentarer:

Zandra & Lystra sa...

Förvirrad tävlingsledare? Nu förstår jag inte vad du pratar om. Om gårdagen var förvirrad så är jag van med MYCKET värre *host* *host*, senaste tävlingen ;)

Det blev en riktigt bra träning. Det står iaf helt klar att vila sig i form inte funkar i lydnaden, iaf inte med halv bra moment. Nu håller vi tummarna för att allt ska sitta på lördag för er. :D

Linn sa...

Sant! Jag är ju varken utbildad eller anlitad så jag kan kommendera lite tokigt med gott samvete :P