söndag 25 januari 2015

Freestyle och Htm på SSBK 24 januari 2015

7 i går morse mötte jag upp Ann-Sofie för en heldag på Haninge Hundhall där SSBK arrangerade en freestyletävling med alla klasser. Ann-Sofie gick som domarelev och jag skulle tävla Htm I och FS II. På plats mötte vi även upp flera klubbkompisar som skulle göra sina debuter i båda FS och Htm så vi var inte ensamma. 

Både Linn och Jenny ska göra sin debut idag!
Fikat och umgänget får ske i en hundbox på dagiset som ligger i hallen, inga hundar som inte tävlar i cafédelen
Nässla myser med Kevin, Tigges lillhusse
Även ett gäng Lopplådemattar dök upp för att titta lite, och även träffa Jenny som också tillhör det gänget nu. Tyvärr drog det ut för mycket på tiden för att de skulle hinna se vårt htm program som gick på förmiddagen, men de fick se mig banvandra, vilket nog är tillräckligt underhållande.. 
Kristina är hundhållare när jag banvandrar utan hund
Att se en banvandring på fs tävlingar är alltid lika kul, varje människa har sin egen fest!
Jag valde att köra banvandringen till htm med hund, bara för att Nässla skulle få se miljön innan. Smart drag då hon visar mig då vad hon tycker är lite konstigt på stället. Hon blev lite osäker på trappen som låg längst bort vilket jag gjorde att jag kunde anpassa programmet efter det, då det annars ska vara ganska mycket i det hörnet. Jag lekte inget, utan bara vandrade igenom och läste henne för att kunna hjälpa henne sen när vi skulle tävla. 

Vid vår tur kände jag mig lagom avslappnad, men när vi körde hände något jag aldrig ens tänkt på, nämligen att hon missade första sidbytet. Då blev jag jättestressad över hur jag skulle få henne på rätt sida inför den sekvens som innehåller ganska mycket finlir i takt till musiken och jag skulle försöka räkna ut hur jag skulle göra för att komma rätt. Provar och det blir istället helt fel och hon får göra de svåra delarna på höger sida vilket gör att det blir en liten miss i backandet. Här kommer en film (där man ser på henne att jag skulle startat ännu längre bort från trappen då det är den som gör att hon tappar fokuset från början och missar snurren. 


Trots den lilla missen går det ändå bra och det viktigaste i den här grenen är ju trots allt positionerna och de höll hon bra idag (åtminstone fot) till skillnad mot förra gången och vi får faktiskt uppflytt! Total poäng blir 23,55 med följande uppdelning och kommentarer: 
Precision och samarbete: 7,8 & 7,9 
Innehåll: 7,7 & 8,0
Tolkning av musik 8,2 & 7,5

"Pos 1 och 9 mycket fina, 5 något sned, särskilt vid backning"

"Jättefint samarbete och flyt. Pos 9 " GRYM Jobba mer på musikens tempoväxlingar"

Efter prisutdelningen åkte sällskapet hem och jag tog en tur till Ågesta för att bara slappna av lite.
Mysigt, men tomt utan Jens
Nässla blev överlycklig, kunde hon fått bättre belöning?



En gång under en träning hängde Hanna upp en pinne i det här trädet. Det var många år sen men Nässla minns det som igår!
Tillbaka och titta lite på de som tävlade innan det blev dags för vår andra banvandring. Eftersom Nässla redan varit på plan behövde inte hon gå denna gång. Dessutom hade nog belöningen hamnat helt rätt eftersom den utdelades vid just trappen så hon hade nog en bättre minnesbild av det stället inför nästa start. Hämtade Nässla och satt med henne tills det snart var dags för våran tur. Tyvärr var det bara tävlanden kvar och det blev ingen film men hon gjorde nästan exakt allt som hon skulle!! Fina trixs där hon lyssnade precis på vad jag sa, inget studs efter snurrarna och en rak krabbgång. Enda smolket i bägaren var att hon på slutet skulle pressa sig in mellan mina ben och jag vet inte varför men jag lät henne inte göra det (vilket så här i efterhand hade varit smart för då hade ingen sett något) men det störde så klart flytet något. Jag kände tom att jag hann le där emellan (även fast domareleven Ann-Sofie som såg allt från första parkett tyckte jag kunde gott och väl shapea upp mig rejält och showa mer). 

Jag var ganska säker på att det borde leda till uppflytt, speciellt när så många kom fram efteråt och berömde vårt program. Fick upp resultatet på Hundaktiv och jajjemen, inte bara ett uppflytt utan även en andraplacering fick vi! Slagna av en ung tjej med flat så det gör ju inget ;-) De gjorde ett jättefint program som passade dem så bra så de var verkligen värda den vinsten!! 25,65 fick vi totalt med följande uppdelning och kommentarer: 
Precision  och samarbete: 8,6 & 8,1
Innehåll: 8,7 & 8,4
Tolkning av musik: 8,9 & 8,6

"Bra anpassning till både musiken och till Nässla - snyggt! Fint avståndsarbete med hög svårighetsgrad. Något missförstånd som stör flytet, annars jättefint!"

"Mycket fint utförande, självständigt och avancerat. Bra tajming. Något upprepning av trix. Tappar musikens tempo i slutet. Någon miss i slutet. Härlig hehet!"

Nässla, efter att hon plockat hem sin tionde (!) titel
Då är det bara att börja slipa på ett klass tre program nu då, kanske vi kan göra premiär på hemmaklubben i maj?? 

1 kommentar:

Erika sa...

Det här var ju ytterst olämpligt. Vi skulle ju göra brukshund av Nässla och nu får ni väl blodad tand att syssla med dans och sådant. Inte bra! (Näråskojaba.... Grrrattis förstås!)