söndag 22 juni 2014

Spår i dagarna två

Gissa om jag hade längtat efter den här helgen! Nog för att det är kul att åka på tävlingar och kurser men till slut börjar man sakna att bara få bara hemma och hänga. Eftersom Zandra är lika upptagen som jag denna period bestämde vi oss för länge sen att ses den här helgen för att spåra. Av någon anledning så har vi inte lagt spår så ofta till våra hundar men hon föreslog att vi skulle passa på att lägga ett till lördagen och ett till söndagen, utifall det under lördagen inte skulle gå så bra som vi hoppats. 

Lördagens spår blev för Nässla ett norskt spår, dvs bara blod och några legor. Dock över stenar och i övrigt ganska varierad terräng. Direkt när hon hoppade ur bilen så hände något som inte hänt på länge, hon backade till min sida när hon var på väg mot spåret. Inte bra, då det innebär att hon tänker lydnad istället för spår och mycket riktigt var hon inte alls på spåret, så fort linan spändes gick hon tillbaka och kollade in mig.. Blev lite frustrerad och gick tillbaka med henne till bilen så kunde Lystra få gå under tiden Nässla tänkte igenom vad hon egentligen skulle göra.. 

Lystra gick sitt och vi hämtade Nässla igen, men samma igen, inget tryck. Vi satte oss vid spåret, försökte nosa själv osv, men hon bara la sig och rullade, stressmjällade och fattade ingenting. Började bli något orolig att hon inte alls klarar av så lång tid på bara personspår (även om det fanns blod) och tänkte att nästa veckas prov i Norge kan bli katastrofalt dåligt. Vi bestämde oss för att gå till den första legan och se om hon skulle ta upp spåret då och först nosade hon i legan, tittade lite på mig och verkade inte förstå något. Jag säger åt henne: "Sätt ner nosen för fan och spåra!" (på skoj så klart) och hon vänder sig om, drar i linan och tuffar på.. Rakt över stenarna och in i nästa terräng osv.. Snopet och jag förstod inte alls vad som hände där, men nöjd över att det till slut löste sig. Inför det nästa spåret som vi då skulle åka och lägga bestämde vi oss för att börja med ett klövspår för att sedan vid en första lega låta det övergå till ett rent blodspår. 

I morse åkte vi tidigt för att gå spåren och då var Nässla precis som hon skulle, tuffade på direkt från bilen. Några tapp, men varje gång så väntade jag ut drag i linan och det gav hon mig verkligen! Ett mycket snyggt spår där hon markerade alla legor fint också, så det bör inte bli något problem åtminstone. Nu ska vi vila i veckan inför söndagens riktiga prov. Extra kul blev det sen när även Lystra sken i sitt spår och skötte sig så snyggt, förstår inte varför vi inte lagt spår flera dagar i rad förr, det var ju ett bra koncept!

Inga kommentarer: