tisdag 8 april 2014

Fot-operation

Som ni kanske vet kommer jag att operera min fot idag. Eftersom jag själv baserar all min planering i framtiden på vad jag läst i bloggar (då läkarna inte informerat mig alls) och de inte är så jättemånga tänkte jag bidra med min erfarenhet för de som i framtiden kommer göra samma sak som jag: Stå inför en operation och vilja googla sig fram till en form av förståelse av vad som komma skall. Kommer att skapa en etikett som heter 'Hallux valgus' så kan man klicka där för att se hur långt jag kommer vecka för vecka. 

Den operation jag ska göra innebär att jag med lokalbedövning ska först såga bort själva knölen. Därefter görs en osteotomi, då mellanfotsbenet till stortån sågas av och justeras med hjälp av en skruv för att räta upp foten. Jag kommer att göra det på vänster sida då det är där jag har ont idag, och har haft så gott som dagligen sedan juli 2012. På min högra fot har jag en större knöl, men efter två operationer (bara med sågning) har jag inte ont och då får den vara kvar så länge. Om operationen på vänster fot visar sig vara framgångsrik och det börjar göra ont i höger får den opereras vid senare tillfälle. 

Just nu våndas jag över flera veckors "husarrest", vara still är inte min grej, men förhoppningsvis kommer jag kunna röra på mig utan smärta i framtiden!

3 kommentarer:

Susann sa...

Lycka till med operationen! :) Tänk vad många bra böcker du kommer ha tid att läsa och varför inte lägga pussel ;) Har sett att det finns 10.000 bitars...

Elisabeth sa...

Lycka till med foten!
Börjar du lägga pussel råder jag dig att undvika att använda soffbordet. Mina barn gjorde det misstaget en gång med resultatet att Astras svans sopade ner större delen av bitarna på golvet ;)

Linn sa...

Haha tack! Lite svårt dock att lägga pussel liggandes på rygg ;) fembitars kanske!