fredag 14 mars 2014

Spår på asfalt, försök två

Eller blir det tre med tanke på mitt och Zandras spår? Nåja, i vilket fall, idag var det en ledig dag ( de kommer mer regelbundet nu då jag nästan slutat mitt ena jobb) och då tänkte jag passa på att leta rätt på en bra asfalt i närheten av en skog som ingen (eller tillräckligt få) kör på. Sagt och gjort! 

Började med att gå en vända i skogen för att hon skulle hinna få upp lite motivation och komma in i det. Sen gick jag helt enkelt bara över en väg och grävde ner klöven precis på andra sidan. Jag hade tänkt jag skulle ha den i fickan och kasta över huvudet när/om hon hade nosen i asfalten, men då jag hade vanlig jacka på mig var jag inte då sugen på att besudla fickorna med snusk. 

Nässla hade sett ganska mycket från bilen och var rejält taggad. Hon fick gå direkt och puffade på väldigt fint i skogen. Väl vid vägkanten så blev hon väldigt förvirrad och provade spåra åt alla håll utom vägen. Jag visade på en blodfläck och när hon satte ner nosen berömde och peppade jag massor och hon fortsatte spåra på asfalten! Jag "ja!"-ade henne hela vägen vilket verkade göra henne säker och belöningen kom verkligen på helt rätt ställe idag! Bara att fortsätta med såna här små snuttar så ska hon väl snart lära sig att bovar och älgar faktiskt också bör hittas på asfalt. ;-)


Inga kommentarer: