måndag 10 mars 2014

Ett riktigt spår också!

I lördags eftermiddag hörde Zandra av sig och undrade om det inte var dags för lite spår. Bara att vi var lediga samma helg var väl ett skäl nog att slå till! Vi la det under lördagen på ny plats och gick det tidigt på söndag morgon. Vi la båda blodspår. 

Nässla fick gå ett spår i öppen skog men med start vid en väg plus en passage över en väg innan slutet. Vid starten hade hon, inte helt oväntat, svårt att förstå att hon kunde spåra över vägen. Hon nosade, gick lite på vägen men sen var det som att hjärnan vaknade till också att på vägar nosar man icke! Hon fick ta sin tid att lösa det själv och tillslut hittade hon över till andra sidan och tuggade på, rejäl skillnad. Mitt i blev det lite lintrassel och jag fick stanna henne. När hon skulle gå var hon först lite tveksam men sen när jag sa varsågod så la hon i alla sina växlar! Tuggade på fram till vägen, blev återigen förvirrad och löste det först när hon tagit sig över vägen utan att spåra. Här kan vi ha trasslat till det lite genom att slutet låg så nära så hon vindade mer på klöven. 

Till nästa spår ska jag korsa vägen fler gånger under spåret så det blir ett helt normalt inslag, så får vi se om hon kan börja tänka sig att även hårdare underlag kan vara spårbärande.. 

Lilla Lystra fick komma ut efter Nässla och även hon har förbättrat sig avsevärt sen vi gick på kursen för Tobias. Så roligt att vi båda kunde få åka hem med hundar som vi är nöjda med, det minns jag inte sist vi gjorde tillsammans ;)

Inga kommentarer: