onsdag 9 januari 2013

Vad är det med högerhandlingen?

Under helgens kurs blev det ganska uppenbart att det här med högerhandling är ett problem. Men varför? För mig, inte någon extrem lydnadsmänniska så är det bara ett moment precis som alla andra och framförallt väldigt likt det där hunden går på vänster sida (läs lydnadsfot). Jag vet inte om det beror på att rallyn är tolerant när det kommer till handlingen som gör det, man har tittat på andra eller om man helt enkelt glömt bort att det är ett moment som alla andra. Men något är det som gör att många har problem med att ha hundarna på höger sida. Vi hade jätteduktiga ekipage, som exempelvis har tävlat långt upp i klasserna på lydnad, som inte kunde komma på hur man skulle lösa högerhandlingen mer än att gå med en targethand framför nosen. Att lära in gå in fint på vänster sida har gått bra, men höger tycks vara ett mysterium att knäcka. Men det är det inte! Börja om från början, tänk tillbaka, hur gjorde du på vänster sida? 

En annan sak, än att bara ha hunden på höger sida, tycks vara att man glömmer bort att det för hunden är ett nytt moment, både att gå på höger sida och utföra alla momenten där. Det här är ju klart olika för olika hundar, vi hade exempelvis en hund på kursen som bara behövde göra en sväng på höger sida för att förstå att man gjorde likadant som på vänster, men sen finns det ju ett ganska stort spann på hundar och förare med andra förutsättningar. Flera ekipage hade problem med att hundarna inte hade samma glädje och attityd när de gick på höger sida som på den vänstra. För mig tycks det handla om att hunden inte riktigt har förstått och därmed inte är säker i momentet. Inte så konstigt men det som bygger på detta är att föraren tror att för hunden är det samma sak. Den kan ju gå på vänster och göra sitt/ligg/valfritt moment, det är klart den kan det på höger. Eller? Jag tror det är fler hundar som inte är helt säkra på att det faktiskt är det som förväntas och kanske skulle må bra av en högre belöningsfrekvens, det vill säga, en sån basic sak som att gå tillbaka i träningen. Sänk kriteriet lite så tror jag att träningen kommer ta stora kliv framåt. Hunden lär sig förstå att det som den gör är rätt, även på den sidan, och med säkerheten kommer rätt attityd och glädje. 

För att poängtera - jag tycker mina kursdeltagare var fantastiska, mer än man kan önska sig som instruktör. Jag tycker inte de var dåliga på högerhandling - tvärtom, de ville ju lära sig! Det tycks dock vara ett allmänt fenomen när man tittar på tävlingar och det bekräftades på kursen. Många ville träna högerhandling på fler olika sätt. Inget annat moment fick så mycket uppmärksamhet. Ingen ville (eller behövde) träna på kontakten och följsamheten från vänster sida. Är det inte konstigt? Tror ni hundarna gör skillnad? 

PS. Jag förstår att en hund som gått på en sida i all evighet har svårare att ta sig över på andra sidan, både mentalt och fysiskt. Det mentala går att träna på, det fysiska visar kanske bara på att det är bra att träna mer på höger sida, så hunden kan belasta jämnare mellan båda sidorna. 

Så - sitt inte bara här och glo i min blogg - ut och träna lite på att ha hunden på fel sida vettja ;)

4 kommentarer:

Zandra sa...

Amen! :) (no more words needs)

Arlo sa...

Vi håller på allt vad vi hinner!

Linn sa...

Det tvivlar jag inte på Britt-Marie :) Ni kommer bli grymma!!

Helena o Vilja sa...

Just hägerhandlingen tränar vi på mycket just nu. Vilja soom är "gammal lydnadsvovve" har ju i sju år befunnit sig på vänster sida när det är dags för fotgående och nu plötsligt vill jag att hon skall var på höger sida :-) Men jag måste erkänna att jag trodde att det skulle vara svårare än det var att få henne att gå på höger sida (hon gör ju det ibland på promenaderna). Men precis det som du beskriver så blir hon ibland lite osäker på om det är rätt eller fel när hon går på min högra sida. Så vi tränar på att hon ska bli mer "säker". Och det krävs ju verkligen om vi skall kunna ha en sån speed igenom klasserna som jag hade tänkt ;-) Haha blandade visst ihop det lite med lydnaden där.