torsdag 6 oktober 2011

Lite tankar

På hundpromenader finns det gott om tid för reflektion och vad är inte bättre än att reflektera över hunden då? (Ärligt talat kommer det en hel del tankar om skolarbete också när jag går, är oerhört kreativ då). Mina senaste tankegångar gäller att det känns ändå inte helt dumt att det här med Nässla + fåglar = mindre katastrof. Visst, det var ju inte den roligaste dagen när jag insåg att vi inte hade kommit så långt som jag trott, men ibland har jag tänkt att årets otroliga framsteg inte har berott på någon träning från min sida. Givetvis har jag inte alltid tänkt så, men ibland kommer funderingarna om det bara berodde på att jag hade kastrerat henne som vi helt plötsligt kunde träna med andra ekipage och hon kunde lyssna i jaktsammanhang utan att bli stressad. Exempelvis stod det ju i senaste numret av apportören (alternativt charmören, men jag tror det tom stått i båda) att de helst inte vill att man kastrerar då det förutom att minska avelsbasen även ger felaktiga provresultat då vissa hundar blir lugnare (och därmed bättre på prov) av en kastrering. Och när jag läser sånt tänker jag att ja, kanske är det inte hårt slit som gjort framstegen. Men, när jag fick beteendet vid viltsituation för mig så inser jag att nä, det är inte kastreringen utan faktiskt en del arbete. Och, om vi har klarat det med de situationerna vi hittills har jobbat oss igenom ska vi ta oss igenom viltbiten också. Trots att vi inte har en till livmoder att ta bort ;-) Sen, en sak som jag inte tänkt på men som slagit mig. När vi var hos Sörmlands hundsskola för FARTestet sa Håkan att Nässla är en sån hund som behöver få lära sig en sak i en lugn miljö, träna miljön för sig för att sakta, sakta sammanfoga det. Vad rätt han hade (och många bra saker i övrigt att säga under det där testet, det var nog bland det mest prisvärda jag gjort med Nässla). Men jag sätter mig inte och tycker att Håkan sa att hon är för känslig för miljön för att alls lyckas med jakten utan jag ska jobba igenom det, med de råd jag fick och får av andra människor jag litar på idag.

Så, till något helt annat: idag tränade jag dirigering inspirerad av kursen. Eller snarare, jag var inspirerad av kursen och ville träna dirigering. Tankarna var höga om Nässla och det blev mest bara pannkaka. Vid lämpligt tillfälle ska jag göra om och göra rätt så hon får en ärlig chans till lyckande. Dumma, dumma, dumma matte!

Inga kommentarer: