torsdag 13 oktober 2011

Första passet med två hundar

November 2008, ingen större skillnad med andra ord.
Nu har vi varit ute på det första träningspasset hos Bootcamp Limpan. Phust. Först och främst var det den här grejen med regler. Nässla är ju van med att vi jobbar med de saker vi gör och att man då agerar på ett visst sätt. Det är icke Thisbe och jösses vad besvärligt det blir för mig då! Men, hon får lära sig och det tror jag hon gör fort. Sen då, hur lätt är det att kommunicera och tala om för vilken hund som vad gäller? Jag sätter Thisbe, säger stanna, får viska åt Nässla att hon ska följa med mig och när jag gått tre steg ser jag att den andra svarta följer efter ändå och då ska man få henne att stanna men inte Nässla. Suck, nä då tvärnitar Nässla och stannar så lydigt.. Aja, jag hade gott med tålamod iallfall, tur för mig.

Började med att göra ett litet närsöksområde som jag satte en hund i taget i för att betinga signalen lite. Med Thisbe fick jag först lära henne att sitta kvar och inte börja jobba innan jag sagt något.. Söket gick bra. För Nässlas var det lite svårare att söka, hon letade och höll sig inom området men verkade inte helt med vad gäller nosen, vilket är ovanligt. Jag vet inte om det är situationen som hon har svårt för (att jag drillar med en annan hund samtidigt) eller om det är något nosrelaterat jag borde bli orolig över (å andra sidan var det inga problem när jag tränade med Zandra i måndags?).
Sen körde vi lite dirigeringsövningar med skålar vilket blev både stadga (för den som inte jobbade) och dirigeringar. Jag jobbar med Nässla att förtydliga hur utsignalen SER ut då hon några gånger har misstolkat min hand upp (stopp) som ut. Jag kommer nog att köra bara med båda händerna och muntligt för att göra det tydligt, alternativt inte ha upp handen vid stopp? Jag vet inte, ska tänka igenom det ordentligt, kanske filma också så jag får se hur det egentligen ser ut för hunden. Thisbe tänkte jag först köra ut med men eftersom hon tog för givet att hon skulle få göra det när hon satt halvvägs ut till skålen fick hon istället träna inkallning från den positionen. Svårt sa hon!

Hundarna avslutade det hela med ett litet dopp i pölen så de fick båda en ducsh när de kom hem. Förfälig behandling ansåg Thisbe men nu verkar det glömt ;)

Inga kommentarer: