lördag 7 augusti 2010

Utmanad!

Okej, efter mitt förra inlägg blev jag utmanad av Susann på att vi ska lära våra hundar att backa i slalom mellan benen. Eftersom jag vet att hennes lilla herre är bra på bakdelskontroll satte jag igång direkt så jag inte skulle behöva skämmas :)

Till att börja med testade jag lite olika varianter för att se hur jag skulle jobba vidare. Vissa saker kan ju låta bra i teorin men fungerar kanske inte praktiskt och om jag inte märker av något framsteg på ett pass (ca 10 klick) så brukar jag byta strategi. Jag provade:
  • Klossträning, där hon skulle fortsätta röra benen så hon hamnade runt mig, mellan osv. Hon blev mest frustrerad och jag med, det gick liksom inte fysiskt att få henne att ha kvar tassarna och röra sig in mellan.
  • Baktasstarget, gick inte heller något vidare, hon fick ju massa klick, men hon märkte aldrig av vad, utan det blev mest klick för att hon sprang och tillbaka framför mig och till slut träffade rätt av misstag.
  • Använda befintligt kommando "backa". Det var den jag insåg fungerade bäst men med lite justeringar.

Så här gjorde jag:

  1. Backa bort från mig, vilket är det hon kan
  2. Backa vid sidan av mig, vi båda gick bakåt
  3. Backa när jag stod lite bakom henne
  4. Här blev det lite svårare när jag ökade avståndet (på mig, jag stod längre bak). Hon ville gärna vända sig om mot mig men då tog jag till det smarta med en externbelöning! Placerade den bort från mig, då hon gärna står kvar och har blicken åt det hållet.
  5. Till att börja med skulle hon bara backa in mellan mina ben, då stod jag rakt framifrån (då det blir för lurigt att Nässla ska stå åt ett håll och jag åt ett helt annat). Hon behöver inte backa helt igenom, nu vill jag bara att hon ska få in rumpan på rätt ställe.
  6. Utnyttjar att det är lite trångt på platsen och placerar mig själv i början på rätt ställe, flyttar mig efter om jag ser att hon går snett.
  7. Ställer mig i den position jag måste stå när vi väl ska kunna röra oss, dvs hon ska gå in från sidan. Nu när jag tittade på filmen inser jag att jag själv kommer att behöva backa också om jag ska låta henne gå in åt det hållet, men jag kör på det. Ska jag gå framlänges och hon backa kommer det att bli samma position som när vi båda går framåt, då blir det bara luddigt (för oss båda!).

Ja, där är vi nu, jag provade även att byta sida rätt fort eftersom hon lätt annars fastnar i mönster. Men jag tycker det ser bra ut, nu är det bara resten kvar!! Filmen är från vårat tredje pass efter att jag bestämt mig för vilken strategi jag skulle använda.


Känn ingen press Susann ;)

Haha, men hur ser jag ut?! Tjoar och tjimmar, för att inte tala om min gymnastik för att hon ska hamna rätt. Aja, det bjuder jag på!

1 kommentar:

Susann sa...

Vi verkar ha haft ungefär samma strategi men ni har kommit längre! Fan också, nu fick jag prestationsångest...