lördag 17 juli 2010

Fynd!

Inatt när jag var ute på sista dagens jobb (har tidningsbudat i några veckor) så gjorde jag ett riktigt fynd, hittade en nyss avliden skata! Tog med mig den och lämpade av den på ett ställe som ingår i våran morgonpromenad för att testa och se hur hon reagerar på vilt som inte varit fruset.

När jag hade hämtat henne så skickade jag henne på ett linjetag mot fågeln. Först vek hon av vid en högre tuva gräs (blev som ett litet hinder)men då kallade jag in henne. Vill inte hålla på att dirigera och ha mig när hon gör "fel", så vi gjorde om och gjorde rätt.

Andra gången sprang hon rakt på och såg fågeln. Den var annorlunda sa hon och tog den inte direkt utan behövde lite pepp (eller egentligen vet jag ju inte om hon behövde det, hon hade nog tagit ändå, men det känns bättre för mig att hojta) men tillslut tog hon den längst ut på svansfjädern och bar in den. En meter framför mig släppte hon och skulle undersöka den, men då backade jag iväg och lockade på henne, då tog hon upp den (ordentligt) och kom in med den till mig :)Sen fick hon bära hem den (det var ca 6 på morgonen, inga grannar som såg) och visa husse innan jag la den i frysen och hon fick en vomburgare.

Tänk vilken skillnad en förändring gör. Hon har kört massor på skata tidigare, men då har de alltid varit frysta. Det är bara att se till att förändra miljön hela tiden så hunden lär sig att köra på oavsett.

Inga kommentarer: