tisdag 28 juli 2009

Perfekt träningsdag!

Igår skulle husse till Skarpnäck för att träna lite med sin hobby - RC bilar, så jag och Nässelsoppan åkte med och tog en tränings-och promenadträff med Jens och Thisbe.

Jag hade inte så höga förväntningar på Nässla då hon jobbat hårt hela helgen, är antagligen skendräktig och struntat i att äta de senaste dagarna, men jag tänkte att en trevlig promenad kan vi nog få ihop ändå. Med den inställningen så struntade jag i kameran (grrrr) så det är några gamla bilder istället med idag.

Vi gick till vårat vanliga träningsställe, lät de bada lite själva innan vi kopplade upp dem. Sen så kopplade vi och jag la ut ett sök med 8 dummys. En liten (de är svårare) väldigt nära (svårt det med att söka nära föraren), en i vattenbrynet, en i ett träd och resten lite utspritt på lämpliga avstånd i skogen.

Jag började med Nässla, som flög ut, tog in två stycken (inte dubblade, utan lämnade så klart av mellan) i full fart. Bytte av med Thisbe som flög ut om möjligt ännu fortare och gjorde sitt jobb lika snabbt som Nässla. Första gången ville hon dock lämna av till Nässla snarare än till Jens men vid nästa leverans så var Jens mer aktiv och hon kom gladeligen till honom istället.




Skickade återigen Nässla, hon sprang där alla dummysar blivit plockade så jag kallade på henne och riktade henne mot den lilla dummyn som hon direkt tog. Skickade ut henne igen på hennes sista och det gick lika fort som de andra. Thisbe fick avsluta och ta de två sista och även nu var hon som en liten missil. Vi hann knappt reagera så var hela söket över! Duktiga töser!!


Förutom den första avlämningen med Thisbe så var alla andra klockrena, inga släpp innan (Thisbe släppte ju inte innan heller, hon ville ju bara att Nässla skulle ta den snarare än Jens :D ..) och de var duktiga att vänta på kommando, gå fot och vara rena rama superhundarna! Det tog nog inte ens 5 minuter aktivt för dem att få in alla dummysar, om man räknar bort tiden för byte av hund.


Nu var ju vi människor taggade som bara den och grymt imponerade av våra hundar så gjorde vi ett varsitt linjetag. På en stig, men utan att hundarna såg det (de visste jag gick iväg, men inte vart). Jag har faktiskt inget annat att säga än att de båda var som två programmerade missiler som flög till dummyn och tillbaka med den, utan några som helst felsteg eller tveksamheter. Givetvis hade vi ett fint fotgående innan också :) Jag tjötar mycket om fot, men det är för att det lätt glöms bort i träningen, men som är en viktig del i tävlandet.

Sedan tränade vi lite dubbelmarkeringar, mest för att träna att inte dubbla dummysar. Gick sisådär jämfört med resten av träningen, men ändå helt klart godkänt.

Avslutade med lite vattenapportering. Nässla började med en markering, men den försvann för henne (jag såg den inte ens heller först) men hon gav inte upp, utan simmade runt länge tills hon fick den i nosen och sen tog hon den. Jag hejade på henne för fullt och när hon kom till land så lämnade hon den i hand tjohooo! Thisbe såg dummyn, flög ut, tog den och Jens var väldigt duktig och aktiv när hon kom upp och hon försökte hinna upp till honom men tappade den precis framför honom. Fast det var snyggt ändå :D
Behöver jag säga att vi var som stolta tuppar när vi gick hem och hade detta pass i minnet?

1 kommentar:

Jens sa...

Jepp!!!!!

Den dagen glömmer man aldrig. Vilka hundar!!! Perfekt dag på alla sätt!!