tisdag 14 juli 2009

Doftminnesoptimering


Vilket ord va? Doftminnesoptimering.. I vilket fall, efter en vecka på hundcampus så är vi taggade för att prova på hur långt vi kan gå med Nässlas nos.

Lite förenklat så är det så här det går till: Vi kokar upp en liter vatten, som sedan får ha en tepåse i under i minut samtidigt som den pimplas 20 ggr. Detta vatten räknas sedan som 100%.
Jag tar sedan ett mått av detta, blandar med ett mått vatten och får 50%, upprepar men tar vätska från den 50% blandningen och får därmed en blandning på 25%, jag halverar det alltså hela tiden. Detta gör jag först i 12 flaskor, tänker att vid flaska nr 8-9 kommer det att bli svårt för henne.. För att förstå hur lite det är i flaska nummer 12 så är det 0.05% av 1 liter te med en påse.
I vilket fall, laddade så satte vi igång våran träning, och här är ett litet filmklipp från det:



När filmen laddades upp så provade jag ytterligare några nivåer eftersom det tar sån tid med youtube. Diskade rent nya flaskor och började på nytt där vi var sist. Sista flaskan som hon tog, men som ändå var lite svår för henne var flaska nummer 21, och om jag inte är helt ute och cyklar i min matematik så hamnar vi på 0.00009% i den flaskan. Och hon känner lukten av te!! Är det inte fantastiskt så säg!

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Det är riktigt häftigt! Nässla är jätteduktig :) Det är helt otroligt vad våra vänner klarar av :)

Matte sa...

Väldigt fantastiskt! :)