måndag 27 juli 2009

Hundcampus hela helgen

I helgen var det återigen dags för en helg på hundcampus, och denna helg hade vi även äran att få ha Seved Andersson som gästlärare :) Han har bland annat en briard som är en liksökshund, och så har han varit med och startat upp eftersöksakademin.


I vilket fall så var det roligt med en ny lärare, som kom med nya tankar i träningen. På lördagen så var Nässla klockren i sökbanan, vi började lägga in markering och allt gick som smort. Taggad till 1000 så gick vi ner i labbet på söndagen och fick ett ordentligt antiklimax. Hon nosade inte, markerade där det passade henne och allmänt tramsade runt på banan. Både Kajsa (lärare), Seved och jag var rätt förvånade och kliade oss i skallen.

Sen var det dags att flytta ut söket och då helt plötsligt tyckte Nässla att det var dags att jobba igen. Först var det nergrävda burkar med dofter, hon hittade och markerade med lite hjälp. Inga problem alls.
Sen var det dags för sprayade dofter, hon hittade och spontanmarkerade själv!! Duktig tjej! Så summan av det hela var att det var nog för enkelt och trist inomhus, ute var en ny utmaning och då kunde man börja jobba igen :-)

Som vanligt så har jag inte tagit några bilder eller filmer från helgen. Fortfarande för svårt att hålla reda på mig själv och hund samtidigt som jag tar instruktioner, men jag ska göra samma sak hemma, då ska jag filma så det kommer!

1 kommentar:

Jens sa...

Roligt med nya lärare med nya impulser. Roligt också att eftersöksproffs får se vad en flat duger till:)