onsdag 12 maj 2021

Ömsom snö, vin eller vad?

I lördags var det dags att ses i vår ”nya” träningsgrupp och träna i Norberg, där Tess numera bor. Temat var dirigeringar och jag hade en plan om att göra markering och sedan dirigering till samma plats och sedan en transport till ett närsök. Men innan vi satte igång var det flytt, då de renoverar hennes lägenhet och alla möbler behövde byta rum. 
Mitt absolut viktigaste uppdrag i jobbet var att hon inte skulle dra iväg, något hon gör i tid och otid, så fort jag inte ”fångar” henne mentalt genom hela jobbet. Det misslyckades jag dock med, hon drog tom ifrån mig när jag stod och skulle skicka henne på närsöket, gah! Man kan säga att träningen bestod av både vin, vatten, snö regn och sol. 
Det gick lite halvkasst för de flesta, så vi grillade och fick i oss lite lunch istället. Funderade på vad vi behövde ändra på till nästa gång och gjorde en ny plan. Då valde jag att skippa dirigeringen, för den klarade hon inte alls, helt störd av kastare (notera och träna!) Målet fick bli att bara hålla ihop så jag gjorde en transport till närsök, tog en, vände och tog en markering och sedan vända för närsök igen. Dessutom stora belöningar för varje leverans. Jag har blivit för bekväm i att hon gillar jobbet så mycket att jag inte belönar tillräckligt för att hänga hos mig, det måste jag ändra på. Passet gick iaf jättebra och jag måste säga att hon har blivit väldigt duktig på att jobba i närsök med noggrann nos. Just nu känns det som lite av det viktigaste momentet att träna för de flesta, eftersom något typ alla kan är att springa. 

Nu blir det ett ”prov” hos Eva TS nästa söndag istället för träningspass, för att se var det brister och vad vi ska träna på under sommaren. Dock så får vi inte använda vilt (pga utredningen) så vi får se var vi hamnar. Dessutom är hon nog inte helt hormonellt på topp just nu. 

Inga kommentarer: