fredag 2 oktober 2020

Högflygande planer

Ja alltså det där välplanerade passet jag skrev om i sista inlägget blev ju ett rent skämt väl på plats. Ut med massa leksaker och sen är det bara att ha en hund som är supermotiverad. Eller? Nja visade det sig. Sirap valde bort sina egna saker och kom inte in med deras leksaker kan vi väl kortfattat summera det hela. Även vår träningskompis som skulle träna sök märkte väl inte heller av den planerade positiva effekten, så vi gjorde om och gick tillbaka till dummys men med hög motivation för att hitta dem (de kastades så hundarna såg) och hög motivation in (belöning bakom när de skickades ut). Jag har gjort det några mornar nu när jag varit sjuk en vecka och inte orkat göra så mycket mer och nu söker hon tydligt. Kanske inte strukturerat, men nosen är åtminstone med till en början. Så jag fortsätter på den banan ett tag till, innan jag börjar lura på sökmönster. Även om söket inte varit stort så har jag alltid placerat så hon inte ska springa på en annan och det har gått bra, hon har alltid känts målmedveten tillbaka. Jag belönar inleveransen väl och tror värdet på dummysarna ändå ökat. 


Inga kommentarer: