söndag 18 oktober 2020

Domaruppdrag på Skultuna BK 3-4 oktober 2020

Det bådade inte gott för detta domaruppdrag när jag vaknade på måndagen med ont i halsen, huvudvärk och feber. Visst en måndag är långt ifrån en lördag men inte tillräckligt när ett livsfarligt virus härjar i världen och man ska hålla sig hemma vid minsta förkylningssymptom - samtidigt som klubbarna INTE har planerat in för att ha domare i reserv. Men jag testade mig och hade inte den där influensan och till helgen var jag ändå tillräckligt kry för att döma, även om kanske blåst och regn inte gör saker bättre. 

På lördagen var det en nybörjare, där jag tror svårigheten låg i slutet där tre steg bak blev jobbigt för många, hundarna var inte uthålliga nog för ett sånt slut. 
NKL
Den var ändå uppenbarligen ganska lätt, då 25 av de 29 startande fick kvalificerande resultat. Vann gjorde en aussie på 99 poäng, tvåa blev en jack russel på 98 och tredjeplatsen hade tre deltagare på 97 poäng, en amerikansk cocker,  en finsk lapphund och en flatte. 

På söndagen var vädret ännu sämre och även om det inte regnade så blåste det och var så blött i luften att mina byxor var dyngsura på baksidan. Jag hade tänkt till och körde iaf med vinterjacka och tur var väl det!  Banan hade samma layout, inget man har någon nytta av på en tvådagars, men åtminstone lättare att provbygga (och ärligt talat, även om det varit ett tävlingsfritt år så sprudlar inte fantasin över vad man kan rita så här flera år senare, speciellt i de lägre klasserna). Många hundar hade problem med ligg, några (som sig bör) drog till frestelsen och slutligen så är ju 123 steg stå, sitt, ligg rätt svår. 
FKL
Av de 31 startande var det bara 17 stycken (54%) som fick kvalificerande resultat. Vann gjorde en storpudel på 99 poäng tätt följt av en aussie på 98 poäng och en sheltie på 97 (jättemånga duktiga shelties på den tävlingen!). 



Inga kommentarer: