fredag 14 augusti 2020

Sökträning och inleveranser i en kombinerad träning

Då Sirap blev lite dålig i öron och kring ögon nu när jag försökte gå över på nytt torrfoder har jag efter mycket bollande med väl erfarna Susann i ämnet bestämt mig för att vara försiktig med vad hon får i sig ett tag framöver, för att lista ut om det handlar om någon form av foderallergi eller "bara" en reaktion på algerna i kosten. Vill ha det så rent som möjligt så just nu blir det bara färskfoder plus rent kött av det som ingår i det fodret dvs nöt och kyckling. Som vego har man ju inte huset fullt av det hemma, så det har varit lite brist på träningsgodis tills jag kunde ta mig till affären idag och köpa hem en hel kyckling. Faktiskt äckligare än man tror med en hel sådan, men under tiden den kokade blev jag ändå lite inspirerad till ett pass med lek, som inte kräver något gotte. Tur att jag har en så tacksam hund som älskar allt! Det känns lite fel att klicka och inte ge godis, men hon verkar ju ändå inte lida av det.. 

Det jag gör är att jag fortsätter på inleverans med plattform, i försök att få det i flyt, och som belöning leker jag med slangen, som i sin tur ska bli rullen i söket. Nu är inte hon den hunden som har problem med föremålsintresse, men det är bra för mig att leka med något så avdramatiserat som en slang. Man ser ändå i slutet av filmen var vårt problem ligger då hon hoppar undan för mig när jag böjer mig ner för att ta den. Hon vill äga, men nu lär jag henne att det bara är kul att komma in till mig, om du fokuserar på plattformen så blir det trevligt. 


Så glad att jag fick tipset om att använda plattformarna i den här träningen, det funkar så bra för oss, och jag tänker att jag ska göra precis så här när fåglarna kommer fram, även om vi kommit längre i arbetet generellt. Sen har jag också lärt mig att lägger hon sig ner har hon lätt för att lägga sig att tugga, så det gäller att förhindra att hon gör det, genom att exempelvis inte sitta när jag ger henne föremålet. Mycket ska man tänka på! 

Till nästa pass hemma med de hör förutsättningarna tänker jag att jag provar ta bort plattformen efter x antal repetitioner när vi har flyt, och klicka direkt för att hon landar framför mig. På nya platser/föremål bör jag ha med plattformen rakt igenom. Kanske försvåra genom att låta henne leta/jobba lite för den (och nej, jag behöver ju inte ta med den ut i skogen, räcker till klubben, så gömmer jag bara den i skogen som ligger i anslutning). 

1 kommentar:

Erika sa...

Tänk vad lysande träning med plattform är!