tisdag 25 augusti 2020

Sökhunden som kan allt

Jag älskar när träningen ger resultat och våra inleveransträningar hade verkligen gjort det till torsdagens träning av bruks! Passet på kursen gick ut på att först skulle hunden se en springande figge och sedan direkt ta två dolda efter den. De skulle belönas med lek hos figgarna och jag frågade om jag kunde använda slangen eftersom Sirap ändå leker med den som vilken leksak som helst. Så varje figge fick varsin slang med sig ut och Sirap bara sprang raka vägen ut till varje figge och hämtade hem den! På den första liksom slet hon den ur handen och kom tillbaka till mig, och de andra fick jag också upp i famnen. Mellan skicken gick hon hyfsat fint fotgående, lite slavig på slutet då hon inte är så uthållig. Men, det gick iaf så bra att instruktörerna sa att vi kan börja testa med riktig rulle nu, något som vi inte ens skulle börja med på den här kursen 😃 Ena instruktören skulle ta med sin norska rulle och en lösrulle så vi kunde prova på båda på torsdag och se vad som verkar passa bäst. Norska rullen kostar 900 spänn så kanske inget man bara testar att köpa hem. 

I går på bruksträningen där vi körde lydnad hade vi lite budföring, framförgående, hopp och fotgående samt avslutade med platsliggning. Hon gjorde allt helt strålande och hade superfint fokus, och de gånger hon inte kunde hålla sig var hon snabbt tillbaka. Hoppet var en tiopoängare 💪

Vi har också tränat på inleveranser med fågel och plattformen. Vi får inte samma flyt som med leksaker, men jag får iaf en tydlig uppgift och det hindrar mig från att bli upprörd när hon inte kommer in direkt. Jag har några filmer, men jag har inte ens tittat på dem själv ännu, så ni får hålla tillgodo. Nu måste jag i några dagar fokusera på att träna rally eftersom vi ska tävla på fredag 😨 Vi har inte tränat mycket om man säger så, men aja, jag vill ju bara testa hur vi tillsammans är i en sån miljö. 


Inga kommentarer: