lördag 30 maj 2020

Rallyträning som ny rutin

Dömde klubbens rallykursare för någon vecka sedan och när instruktören sa att hon skulle skapa en träningsgrupp på fejan, för att kunna ses på olika platser runt om i byn för rallyträning bad jag henne fräckt att lägga till mig med. Vi behöver få lite rutin och framförallt miljöträning om vi ska kunna tävla i rally. 
Backigt, men all träning är bra träning. 
Mötte Lystra som var på promenad förbi. Gamla rallystjärnan som numera är pensionerad
då matten har en tvåbening att fokusera på och en hon just nu bakar på. Hon kände lukten av rallyskyltarna
och var tydlig med att hon skulle kunna tänka sig att hänga på den träningen. 
Jag har inte fått rutin i hur mycket jag ska värma upp Sirap innan vi kan börja träna banor, men det är ju därför vi sysslar med den här träningen. Jag inser att jag iaf är för snabb ut, hon behöver mycket tid för att landa och bli sugen på att jobba med mig. Jag gick in på plan och belönade stötvis, gick in på nytt och tog vid där vi brast innan och belönade upp det. Tyckte mig se tendens till att hon hade uppfattat lite vilka moment som utfördes var, vilket är praktiskt med en lydnadshund, men kanske värre med en rallyhund.. I vilket fall, när vi gick in för tredje gången på plan var hon SÅ laddad för att få träna och hänga med, så vi är på rätt väg ändå. Ännu en gren som är så roligt att vi kommit igång med! I morgon blir det apporteringsträning igen :) 

1 kommentar:

Erika sa...

Trevlig och fiffig idé att ses på olika platser och träna!