torsdag 9 april 2020

Spår, sök och vilt

När allt är avbokat finns ju gott om tid för egen träning och ni vet ju alla att det är balsam för själen och precis det som behövs i de här tiderna. Först ut lite rallyträning i hallen med vårt vanliga gäng, 4 pers i en hall för 150, så vi behöver inte trängas. Sirap fick fokusera på att gå flera skyltar i rad i väntan på belöning, vilket gick finemang. Det jag glömde bort var att värma upp henne, det behöver hon för att kolla av miljön tillsammans med lite lek. 
Träningsgängets nyaste tillskott, lilla Zimba.

Knappt så man vågar lägga upp att man träffar människor, men ja ni ser ju avstånden.
Kolla tassarna, så söt!
Sen var vi iväg och tränade med vilt. Man kan väl säga så här att det här med den perfekta kurshunden var lite av ett minne blott 🙈 Hon ville gärna ha det för sig själv och sprang lååååååångt iväg på egen tass för att inte lämna över det till mig. Lite revideringar så fick vi till det hyfsat men ojoj det var inte en dans på rosor. Däremot var hon i övrigt en jätteduktig liten 6-månaders, som jobbade lös och visade fin stadga och lydnad om man bortser från att komma på inkallning, eller ens bemöda sig med att inse att det finns en matte i närheten.. 
Man kan inte vara bäst på allt!
Igår var det kursstart på klubben i personsök, något jag aldrig testat förr. Kursen går under väldigt lång tid, varannan vecka för att vi kursdeltagare ska hinna träna veckan emellan så det känns som vi ändå kommer komma en bit på vägen. Nu var Sirap sig själv igen och strålade! Nu gick första övningen ut på att springa fram till folk som satte sig på huk och matade med godis, samt springa och leta upp kursfröken med vår leksak så det var ju lätt som en plätt tyckte hon. Men det var verkligen inte självklart för flera andra som sprang iväg och nosade med annat eller inte kom in till matte igen. Det här tror jag verkligen var hennes gren: lek, godis och lattja med folk! Dessutom bra för hennes lite osäkerhet i skogen. Vi ser båda fram emot fortsättningen.

Idag hade jag bestämt mig för att lägga ett viltspår och fick till ett på max 200 meter. Sist vi spårade var det mycket läskigt i skogen för henne så jag ville hålla det kort så hon skulle komma i mål fort. Hon spårade på fint även om det är orutinerat för tillfället. Kändes rätt kavat i skogen idag så det blev en bra upplevelse för henne. Efteråt lattjade vi lite på klubbområdet och njöt av att träna i solen, det får ju en genast på bra humör :) 

Vad gäller hussen så är han hemma nu. Eftersom han var inlagd på en akutavdelning med väldigt många fall av Covid-19 så har han hållt sig hemma i veckan och jag lät bli att åka in till mina kollegor, då vi ändå umgås tight på jobbet. Lite mer pådrag än vad FHM gått ut med, men jag ville inte vara den som drog in smittan på kontoret nu när vi ändå jobbar så lite dessutom. Nästa vecka hoppas vi återgår till lite mer normalt läge och han ska börja jobba igen. Tyvärr så blev han av med körkortet i 6 månader så det passar sig rätt bra med att jag är permitterad, så kan vi lösa skjuts och sånt. Han har även kollegor som passerar oss så han får samåka lite nu, i väntan på riktig utredning av neurologen. Han jobbar ju på en annan ort så det är inte bara, men vi ska lösa det.  

Jag hoppas ni alla får en bra påsk, här blir den nästan precis som vanligt förutom att jag inte dömer i Lindesberg på måndag. Förhoppningsvis gott om hundträning om inte annat.


Inga kommentarer: