fredag 24 januari 2020

Domaruppdrag på Väsby BK 2020-01-18

Så, egentligen skulle jag inte döma mer än SM och kvällstävlingar 2020, men när jag fick frågan några veckor innan tävlingen skulle ske tackade jag ändå ja. Jag kunde bestämma vilken tid och faktiskt skulle det vara skönt att vara ifrån valpen en liten stund. När jag någon vecka innan dessutom fick ett PM avsett bara för funkisarna visste jag att klubben hade koll på vad de gjorde! Jag lunkade in en kvart innan start, för en domarkollega hade byggt banan åt mig kvällen innan. Nice!

Det var en nybörjarklass med utmaningen att komma ihåg att springa mellan momenten. Utöver det så var det miljön i sig som var det svåraste, det var fyra klasser igång samtidigt i en hall och det märktes att många hundar och förare inte hade rutin, men det är ju okej det med, alla är vi nybörjare. Jag var ändå ganska noga att säga att de skulle ta hand om sina hundar och göra det bästa de kunde för deras skull och det vill jag säga att de verkligen gjorde! Jag hade en del disk på min bana, men det var trevliga och omhändertagande sådana, det värmer domarhjärtat. 
Det var 28 ekipage som kom till start och 17 av dessa (60%) fick kvalificerande resultat. Lite lägre än de på de andra banorna, men jag hade 6 disk vilket så klart påverkar statistiken mycket. Vann gjorde en dvärgschnauzer på 94 poäng, resten av prispallen blev en delad tvåa på 93 poäng med en shiba och en lagotto (vilket det för övrigt var inflation på, har aldrig dömt så många lagottos på en och samma tävling). 

Nu är det inte långt till nästa tävling, redan om drygt två veckor har vi årets första tävling i vår hall. Det är bara en kvällstävling så det brukar flyta på, men jag tycker det har blivit lite slarvigt med anmälningarna. Flera som hört av sig och kommit på att de inte hunnit anmäla sig, några som missat att betala (och då är ju anmälan inte komplett och stryks direkt) och sen har jag även hört hur folk väntat med att betala tills de ser om de kommer med i lottningen (inte på vår tävling utan hos en annan arrangör, men de tävlande har själva berättat att de gör så till mig och blir sedan sura för att de blev bortlottade). Visst att det blir lite struligt nu med girobetalningar, men har det hänt något med attityden? Det står ju sista anmälningsdag och givetvis ska avgiften vara tillhanda arrangören då. Vi väntade dessutom några dagar extra, men fick ändå stryka betalningar som kommit in nu i efterhand. 

Till er som tävlar: Det är mycket jobb som det är med lottning och planering kring allt, visa hänsyn till arrangörerna och gör som man ska enligt reglerna så slipper ni bli besvikna över att arrangören gör som de ska. 

Inga kommentarer: