lördag 17 mars 2018

Bara massa fikapaus?

Vilken solig och härlig helg, och här sitter jag inne och tar en paus i bokförandet! Nejdå, helt rimligt, vi hade nämligen en tidig morgon och kidnappade en barnfamilj för att kunna dra iväg och dricka varm choklad utomhus. Jag själv har gjort valet att inte (försöka) skaffa barn, men en av få gånger när jag känner att det hade varit kul att vara förälder är just såna här dagar när jag tänker att då skulle jag minsann vara ute och fika, gå i skogen och allt sånt där föräldramysigt. Så nu har vi stillat det behovet ett tag genom en morgon i skogen med utefika. Med oss var också golden Lovis, som fyllde tio år idag. Hon firade det genom att äta massor av harlortar. Nässla hade redan firat henne i förskott och har satt i sig i runda slängar 5 kg hästbajs i morse, så hon fick snällt vara kopplad. Emellanåt var det lite generell godisutdelning, då både hundar och barn stod villigt framför och ville smaka. 
Bjuder ni på muffins?
Och på tal om fika så måste jag visa min goda tårta jag lagade och bjöd mina kollegor på. Skulle baka den till Susann när hon skulle komma på besök för drygt ett år sedan, men den hamnade i komposten, så ett år senare vågade jag mig på en revansch. Och så bra den blev då! Heaven and hell heter tårtan, det är angel cake bottnar (de vita, har lite mandelsmak) och devils food cake (choklad) med jordnötscreme mellan. Täckt med chokladganache. Kollegorna uppskattade den, och jag med, vilket är ovanligt då jag brukar bli lite "mätt" bara av att baka dem. 

Innan uppskurning
I morgon ska jag träffa en annan kompis och gå på det stora tårtkalaset, en tårtbuffé de har här i Kungsör som ska vara populär. Jag borde träna lite nu helt enkelt, men ska först se om jag klarar av att sätta in lite solskydd på nya bilen, om det inte är för kallt i garaget. Föredrar tonade rutor så folk inte ser att det sitter en hund i bilen alldeles tydligt.

2 kommentarer:

Susann sa...

Jahapp, då vet jag vad jag missade! Hade nog hellre varit lyckligt ovetandes ;)

Erika sa...

Vilket konstverk, tårtan! *imponerad*