måndag 8 maj 2017

Leverprov

I fredags var vi på Strömsholm, men eftersom Nässla har blivit så bra i allmäntillståndet igen så hade jag inte någon större vånda. Vi var där för att göra ultraljud på levern eftersom värdena var höga (men visade ändå att den fungerar som den ska) och veterinären som ska göra en biopsi vill veta att den är okej innan hon söver Nässla. När jag äntligen kommer in så börjar en skötare med att han ska ta blodprover på henne. Jag undrar varför, eftersom vi var där för ett ultraljud, inte provtagning. Han blev osäker och gick till veterinären och det slutade i alla fall med att de ville ta prover, men att det inte skulle innebära att jag behövde gå med på att skicka det på analys. När veterinären kom (efter LÅNG väntan) så började även hon propsa på att jag skulle göra en utredning av levern och vi skulle göra ditten och datten i prover. Det var en annan veterinär denna gång för att vi skulle kunna boka in ultraljudet så fort som möjligt och hon jag egentligen har kunde inte denna gång (men det kommer jag inte gå med på om vi måste gå vidare). Det slutade ändå med att jag sa stopp och inte ville göra alla dessa utredningar, jag var bokad för ett ultraljud för att göra en biopsi, inte för att utreda levern. Mitt prio är att se om hon har farlig cancer i kroppen, allt annat är oviktigt just nu. Då vänder veterinären och säger att ja, jag har helt rätt och behöver så klart inte utreda något och att det är bra att jag säger ifrån. Det kan helt enkelt bara vara åldern. 😒 Jag måste säga att jag kände mig jäkligt nöjd med att säga ifrån, men ändå otroligt besviken över att jag behövde göra det. Hade jag inte haft så lång tid på att förbereda mig för just vad vi var där för hade jag bara gått med på allt. 

Efter en timma fick vi komma in på ultraljudet (man kan ju tycka att är man bokad för ett ultraljud borde man vara bokad där, men det funkar tydligen inte så...) och levern undersöktes mycket noga. När veterinären kom tillbaka berättade hon att levern såg bra ut. Lite syntes på den, men det var för att de kollade extremt noga och det behöver inte innebära mer än att den sitter på en äldre hund. Så vi fick okej-stämpel för att göra biopsin nu på torsdag. 

När jag skulle betala var tjejen i kassan så extremt trevlig och lät mig tom betala i förskott baserat på att försäkringsbolaget skulle ta min nota och att jag sa rätt självrisk. Skrev de in i protokollet att den här tjejen inte är med på att luras månne? 

Nåja, på torsdag är det dags för sövning, alltid obehagligt, och biopsi. Håll tummarna för att det inte är något som behöver tas bort! 

Inga kommentarer: