fredag 28 oktober 2016

Föreläsning med Jens Frank om att leva med hund i vargrevir

I onsdags var det föreläsning på Lerkulans hundcenter i Skinnskatteberg. En väldigt fin anläggning jag inte besökt förut, men när de hade tagit dit Jens Frank från Grimsö så passade jag på! Jens har varit med och skrivit boken spårhunden och lukterna och jag fick chans att träffa honom när jag var på en kurs om lekutveckling på Grimsö. Det lilla jag sett har jag gillat och jag blir alltid lite extra glad när det är forskare på riktigt som föreläser. Sen är han inte jobbig att titta på heller. 
Jens Frank
Föreläsningen handlade alltså om hur man lever med hund i vargrevir, vilket många gör i de trakterna. Innan föreläsningen fick man låta sina hundar lukta på lo, varg och björn, ja tom en hel björnfäll med huvud hade han haft liggandes i bilen. Nässla brydde sig inte så mycket om något förutom lodjuret. Åmajgadd den ville hon gärna ha med sig hem!! Kanske inte helt förvånande då det enda djur hon jagar är katter. 
Nässla och lodjudets svans
Jens började med en timme om hur vargen beter sig i Sverige, hur de ser ut, rör sig, vanor etc. Trots att det ingått en del vargläsning för mig, och jag tom hängt med Runas Naess i varghägn så kändes det här ganska nytt för mig. Eller kanske mer relevant då det var här i Sverige. Som varför det inte finns vargar i de södra eller norra delarna av Sverige. Vet ni varför?
Älskar när man får ha hund med sig. Nässla älskade det inte lika mycket, hon föredrog när Lodjuret var i hennes mun, lyssna på Jens var inte sååå kul faktiskt.
Efter fikapausen pratade han vidare om vilka metoder man kan använda sig för att skydda hunden, hur vanligt överfall är (1 av 10 hundar som blir anfallna av varg har inte jagat) och hur vargar beter sig kring hundar. Ett väldigt intressant föredrag där jag kände mig mycket mer avslappnad efteråt över tanken att det finns varg i vissa av skogarna vi rör oss i, trots att jag har hund med mig. 

Inga kommentarer: