måndag 5 september 2016

Domaruppdrag på Nyköping BK 4 september 2016

I går var det veckans andra domaruppdrag, denna gång hos Nyköping som hade dubbeltävling i både mästarklass och avancerad klass. Jag hade tur och fick avancerad klass, det var bara 16 som kom till start så det gick hyfsat fort, rätt skönt att inte vara borta hela dagen. 

Jag hade gjort en ganska enkel bana där egentligen den största utmaningen i min värld skulle vara att springa innan de skulle sitta kvar. Det var dock ingen hund som hade problem med, och det var ganska många som fick kvalificerande resultat. Samma som i veckan var det fel övning som kostade, samt en del som diskade sig. Sen tycker jag att det var ändå en skillnad på dessa ekipage och de jag dömde tidigare i veckan.
AKL 4/9 2016
Det var som sagt 16 startande, 62% (10 st) erhöll kvalificerande resultat. Vann gjorde en blandras (bordercollie) med 95 poäng, tvåan var en terv på 90 poäng och tredjeplatsen var tre stycken som delade på 86 poäng av raserna softis, bordercollie och springer spaniel. Både tvåan och ettan började gråta av glädje, så det kändes väldigt känslosamt att få dela ut deras protokoll. För mig är det "bara" en av alla de hundar jag ser under dagen, ett par minuter av min tid, för dem är det hela deras dag!  

Inga kommentarer: